نمایش جزییات خبر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۰۴

اکران مستند «دارالمُلک مراغه» به مناسبت هفتۀ مراغه

مستند تاریخی دارالملک مراغه در سینما فرهنگ مراغه اکران شد.
اکران مستند «دارالمُلک مراغه» به مناسبت هفتۀ مراغه


به گزارش روابط عمومی ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه، مستند تاریخی دارالملک مراغه، روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403، به مناسبت آغاز هفتۀ مراغه، در سینما فرهنگ اکران گردید.

در نخستین روز از هفتۀ مراغه، سینما فرهنگ مراغه شاهد اکران فیلم مستند دارالملک مراغه، از ساخته‌‎های استاد رحیم مرتضی‌‎وند بود که طیّ آن حوادث تاریخی و فرهنگی مراغه از عصر ناصری تا به امروز بر پردۀ سینما فرهنگ مراغه دوره گردید.

در این مراسم ـ که به همّت مؤسّسۀ فرهنگی و هنری ری‌‎را و با حضور عوامل ساخت این فیلم برگزار گردید ـ دکتر رضا عسگری دبیر ستاد برگزاری روز مراغه، ضمن اشاره به اهمّیّت تاریخی مراغه در آذربایجان و ایران افزود: در کنار برگزاری برنامه‌‎های فرهنگی، برآنیم که در آیندۀ نزدیک کرسی عبدالقادرشناسی را در شهرستان مراغه ایجاد نماییم.

مسعود مقدّم‌‎حیدری، مدیر مؤسسۀ فرهنگی و هنری ری‌‎را، نیز ضمن قدردانی از زحمات و همکاری‌‎های ادارۀ فرهنگ و ارشاد مراغه افزود: اگر امروزه روز مردان و زنان بزرگی که از دیار مراغه رخ در نقاب خاک برکشیده‌اند، به جهان بازمی‌گشتند، بی‌‎تردید بر همۀ فرزندان و نوادگانشان افتخار می‌کردند که شهد شیرین تاریخ این دیار را یکی از فرزندان هنرمند آن، استاد رحیم مرتضی‌‎وند تحت نام «دارالملک مراغه» به تصویر کشیده است تا یادگاری گرانسنگ برای باشندگان و آیندگان مراغه باشد.

رحیم مرتضی‌وند، کارگردان مستند دارالملک مراغه، نیز ضمن اشاره به روند ساخت فیلم افزود: نام خانواده‌های بزرگی چون خانوادۀ مقدّم در شهر مراغه، در سِمت‌‎های علمی و دیوانی تأثیرگذار در تاریخ صدسالۀ ایران بسیار شنیده می‌شود که بایست به نحوی از انحا بازگو گردد.

وی ضمن اشاره به فرم و محتوای فیلم افزود: برای تهیّۀ این مستند، تنها به شهر مراغه اکتفا نکردیم و از همۀ شهرهای ایران اطّلاعات لازم را جمع‌‎آوری نمودیم.

دکتر اصغر محمدزاده، از عوامل ساخت مستند دارالملک مراغه نیز در این خصوص ابراز داشت: ساختار این مستند با دیگر مستندهای ساخته‌‎شده در شهر مراغه کاملاً متفاوت است.

وی افزود: در این مستند مفاهیم اسطوره‌ای و فلسفی با مفاهیم هویت تاریخی شهر مراغه تلفیق شده و محصول نهایی مستندی خاص و قابل تأمّل گردیده است.

پایان‌‎بخش مراسم، تجلیل از عوامل ساخت فیلم، با حضور سرپرست ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه و دبیر ستاد برگزاری روز مراغه بود.

 عکاسان: آقایان مسعود مقدم حیدری و رضا شیرزاد



2143241
54534
45435
42341321

1231321
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید