نمایش جزییات خبر
رئیس دانشگاه بغداد عنوان کرد:
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ ۰۹:۴۲

راه‌اندازی پارک علم و فناوری در بغداد/ پروژه راهبردی برای تقویت همکاری‌های ایران و عراق

انصاف در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان از ایده راه‌اندازی پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و عراق در رشته‌های مختلف، به ویژه در زمینه‌های پزشکی، مهندسی و هوش مصنوعی استقبال کرد و این اقدام را فرصتی برای ارتقای همکاری‌های علمی و فناوری دانست.
راه‌اندازی پارک علم و فناوری در بغداد/ پروژه راهبردی برای تقویت همکاری‌های ایران و عراق

به گزارش روباط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق ضمن حضور در دانشگاه بغداد با بهاء ابراهیم انصاف، رئیس این دانشگاه دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

در این دیدار، امکان راه‌اندازی پارک علم و فناوری در دانشگاه بغداد با مشارکت دانشگاه تهران محور اصلی مورد بررسی طرفین بود که به عنوان یک پروژه راهبردی برای تقویت همکاری‌های علمی و فناوری بین ایران و عراق مطرح شد.

انصاف با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق، بر اهمیت همکاری‌های علمی و فرهنگی میان دو کشور تأکید کرد.

رئیس دانشگاه بغداد به سفر اخیر خود به ایران و بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اشاره کرد و جایگاه علمی ایران را مورد تأکید قرار داد.

دعوت از دانشجویان ایرانی برای شرکت در طرح «در عراق تحصیل کن»

وی از ایده راه‌اندازی پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و عراق در رشته‌های مختلف، به ویژه در زمینه‌های پزشکی، مهندسی و هوش مصنوعی استقبال کرد و این اقدام را فرصتی برای همکاری‌ها و روابط علمی و فناوری دانست.

رئیس دانشگاه بغداد بر تمایل دانشگاه بغداد به تقویت روابط خود با دانشگاه‌های ایران تأکید کرد و خاطرنشان ساخت که همکاری علمی و فرهنگی یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه و پیشرفت است.

انصاف از دانشجویان ایرانی دعوت کرد تا از طرح «در عراق تحصیل کن» که توسط وزارت آموزش عالی و پژوهش علمی عراق راه‌اندازی شده است، برای تحصیل در دانشگاه بغداد بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام اباذری نیز گزارشی از وضعیت علمی ایران ارائه داد و به حضور هفتاد هزار دانشجوی عراقی که در حال حاضر در ایران مشغول به تحصیل هستند، اشاره کرد. 

رایزن فرهنگی کشورمان در عراق به اهمیت تقویت تبادلات علمی و گسترش همکاری‌های آموزشی بین دو کشور پرداخت و بر راه‌اندازی پارک علم و فناوری مشترک تأکید کرد.

وی همچنین به تعاملات و همکاری‌های پیشین دانشگاه بغداد با دانشگاه‌های ایران اشاره داشت و آمادگی رایزنی فرهنگی ایران در عراق را برای توسعه این همکاری‌ها اعلام کرد.

محمدجواد نجفی، مسؤول بخش علمی دانشگاهی رایزنی، سهیل نجم، معاون علمی دانشگاه، ایناس خلیفه شرقی، مدیر بورس و روابط فرهنگی و برخی از دیگر از معاونین دانشگاه بغداد حضور داشتند و نقطه نظرات کارشناسی خود را بیان کردند.

تأسیس مرکز پیوند اعضا با همکاری یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران

موضوع مهم دیگری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، ایجاد و تأسیس مرکز پیوند اعضا با همکاری یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در جمهوری اسلامی ایران بود. این طرح به عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی برای بهبود خدمات درمانی و توسعه همکاری‌های پزشکی بین دو کشور پیشنهاد شد.

توافقات اولیه برای ایجاد این مرکز نشان‌دهنده اهمیت همکاری‌های مشترک در زمینه بهداشت و درمان و تبادل دانش و تجربیات پزشکی میان ایران و عراق بود.

همچنین، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک به منظور افزایش مهارت‌ها و تبادل دانش بین دانشجویان و پژوهشگران ایرانی و عراقی، به عنوان یکی از راه‌های گسترش همکاری‌ها مطرح شد. در این راستا، توجه به برنامه‌های حمایتی از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در حوزه‌های مختلف فناوری و نوآوری، می‌تواند به توسعه اقتصادی و علمی هر دو کشور کمک کند.

در ادامه این دیدار، امکان ایجاد پروژه‌های پژوهشی مشترک بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه بغداد مورد بحث قرار گرفت.

استمرار تعاملات و تقویت همکاری‌های دوجانبه

راه‌های تقویت همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین دانشگاه بغداد و دانشگاه‌های ایران، فرصت‌های تبادل دانشجو و استاد، و تبادل تجربیات بین پژوهشگران در رشته‌های مختلف بررسی شد.

علاوه بر این، امکان امضای توافق‌نامه‌های همکاری بین دانشگاه بغداد و دانشگاه‌های ایران و حمایت از مراکز خلاقیت و برتری علمی نیز مورد توجه قرار گرفت.

همچنین، در بخش دیگر این دیدار بر عمق روابط بین دو کشور و نقش مهم دانشگاه‌ها در تقویت این روابط تأکید شد.

این نشست با تأکید بر اهمیت استمرار تعاملات و تقویت همکاری‌های دوجانبه، به ویژه در زمینه‌های علمی، آموزشی، و پزشکی به پایان رسید و مقرر شد که برنامه‌های عملی و پیگیری‌های لازم برای اجرای همکاری‌های مشترک آغاز شود.

انتهای پیام/

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید