نمایش جزییات خبر
در آنکارا مطرح شد؛
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ ۰۹:۴۳

تأکید بر ارائه بورس‌های تحصیلی و گسترش ارتباطات دانشگاهی

سید قاسم ناظمی و عرفان آیجان دیدار و با اشاره به نقش پر رنگ دانشگاه‌ها، در مورد اعطای بورس تحصیلی و فرصت مطالعاتی به دانشجویان دکتری و همچنین، تبادل استاد و دانشجو تأکید کردند.
تأکید بر ارائه بورس‌های تحصیلی و گسترش ارتباطات دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید قاسم ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و عرفان آیجان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرد.

ناظمی در سخنانی، با اشاره به دیدار قبلی خود با رئیس این دانشکده، آمادگی رایزنی فرهنگی کشورمان را برای برگزاری نشست مشترک با محوریت وحدت اسلامی و صلح و تقارب اسلامی و تمدن نوین اسلامی مطرح کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در آنکارا افزود: در صورت آمادگی دانشکده الهیات می‌توان برای ماه‌های نوامبر به بعد، این نشست تخصصی را برگزار کرد.

وی با اشاره به اوضاع منطقه به ویژه موضوع فلسطین و غزه بر ضرورت همفکری نخبگان دانشگاهی برای فراهم کردن زمینه وحدت مسلمانان تأکید کرد و گفت: فلسطین، موضوع تمام مسلمانان است و هر مسلمان با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد، در این زمینه مسئولیت دارد.

ناظمی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که می‌توان گام‌های مؤثری برداشت، نقش پر رنگ دانشگاه‌هاست. در واقع یکی از نیازهای امروز جوامع مسلمان جلودار شدن دانشمندان علوم اسلامی و انجام بحث‌های علمی در موضوعات مورد اختلاف برای رفع سوء تفاهمات و نزدیک کردن قلوب مسلمین است و در صورت خالی کردن میدان توسط نخبگان، افراد سودجو و فرصت طلب با ترویج خرافات و مسائل حاشیه‌ای بر تفرقه و تشتت مسلمانان خواهند افزود؛ کمااینکه نمونه‌های آن را در جوامع مسلمان شاهد هستیم.

مراودات بین دانشگاهی افزایش یابد 

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: در راستای این امر، پیشنهاد می‌کنم مراودات بین دانشگاهی افزایش یابد و در صورت آمادگی دانشکده الهیات می‌توانیم زمینه سفر یک هیأت دانشگاهی به ریاست رئیس دانشکده الهیات به ایران را فراهم کنیم تا با همتایان خود در دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی و برخی دانشگاه‌های دیگر تبادل تظر کنند و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران را از نزدیک ببینند.

وی با اشاره به آمادگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برای اعطای بورس تحصیلی و فرصت مطالعاتی به دانشجویان دکتری که در موضوعات مشترک مشغول نگارش رساله خود هستند، از رئیس دانشگاه الهیات درخواست کرد، در صورت وجود چنین دانشجویانی، آنها را به رایزنی معرفی کند تا زمینه اعطای بورس مطالعاتی فراهم شود.

در ادامه این دیدار، عرفان آیجان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا نیز با اشاره به وضعیت مسلمانان و وجود اختلاف و تفرقه بین فرق اسلامی، آن را زمینه ساز تجاوزات و تهاجمات دشمنان به حریم مسلمانان و وقوع فجایعی مانند فاجعه غزه دانست و اظهار داشت: مسلمانان باید علل عقب ماندگی خود را مورد بررسی قرار دهند و خود را از این وضعیتی که بدان دچار شده‌اند، نجات دهند.

وی با بیان اینکه استعمارگران از گذشته تاکنون همان رفتار خصمانه را با مسلمانان تکرار می‌کنند افزود: متأسفانه ما نتوانستیم خود را از چنگ اختلافات صدر اسلام نجات دهیم و همچنان در صفحات تاریخ مانده‌ایم. با توجه به جمعیت عظیم مسلمانان، متأسفانه صدای واحدی از آنها در نمی‌آید و این درد اصلی ما است.

رئیس دانشکده الهیات افزود: ما آمادگی برگزاری نشست مشترک درباره موضوعات وحدت آفرین و بررسی اختلافات تاریخی برای رفع شبهات را داریم.

وی با اشاره به ارسال یک متن توافقنامه پیشنهادی از سوی دانشکده الهیات دانشگاه تهران برای امضاء افزود: در این متن، موضوعاتی همچون برگزاری نشست‌های مشترک، اعطای فرصت‌های مطالعاتی و تبادل استاد و دانشجو پیشنهاد شده است و از نظر ما هم، این همکاری مهم است.

وی با بیان اینکه اوضاع منطقه به دلیل موضوع فلسطین ناآرام است، گفت: برای برگزاری نشست‌های علمی باید منتظر باشیم تا اوضاع کمی آرام شود. با این حال این موضوعات را با دوستان خود مطرح و با مشورت آنان راهکاری را برای همکاری‌ها ارائه می‌کنیم.

انتهای پیام/

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید