به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین زاده، مدیر کل این اداره، در نشست فعالان حوزه صنعت و رسانه گفت: این روزها واژههای غیرت و تعصب به خاک وطن و مقاومت تا پای جان، پرتکرارترین کلماتی است که در رسانههای جهان مخابره میشود. شهیدان پدافند هوایی، غیورمردان بیدار ارتش؛ شهیدان فراجا، حافظان امنیت کشور در سنگر دفاع از کیان و آرامش یک ایران و در خارج از مرزهای خاکی، شهیدان مقاومت، تعالی بخشان فرهنگ ایستادگی، جانانه ایستادند و این تعصب و ایستادگی زمینه رشد و بالندگی بخش های دیگری چون تولید در کشور را فراهم آورده است.
تولید ملی نیز از جنس هویت ملی است
وی افزود: تولید ملی را میتوان واژه ای از همان نوع غیرت و تعصب به وطن معنا کرد. اگر مصونیت مرزها و حفظ و صیانت از خاک ایران در گرو فداکاری و از جان گذشتگی سرباز وطن است؛ تولید کننده نیز سربازی است که از اقتصاد کشور محافظت میکند و تلاش میکند تا با تولید کالای ایرانی، ارز این مملکت از مرزها خارج نشود. هر تولید کننده که سلاح تولید خود را بر زمین بگذارد؛ راهی برای ورود تولیدات خارجی و خروج ارز ایرانی را باز میکند.
محمد حسین زاده بیان کرد: در این نشست که به بهانه رونمایی از پوستر هفتمین جشنواره صنعت و رسانه در خدمت بزرگواران خانه صنعت، معدن و تجارت و خبرنگاران و اهالی رسانه هستیم، لازم می دانم بر ضرورت گفتمان میان ابعاد چهارگانه اقتصاد و صنعت تاکید کنم. چهار وجهی که باید محور برگزاری این جشنواره قرار گیرد.
وی اضافه کرد: اولین وجه تاثیر گذار در امر اقتصاد و صنعت کشور تولید کننده است. محوریت این بعد از ابعاد چهارگانه واضح و مبرهن است و تمام تلاش بخش اقتصاد بر مبنای حمایت از تولید کالای ایرانی است و هرآنچه همت است باید بر ایجاد زمینه تولید کمی و کیفی بیشتر داخلی گمارده شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: وجه دیگری که باید در این جشنواره به آن توجه شود؛ مصرف کننده کالای ایرانی است. هر مصرف کنندهای که به جای استفاده از کالای ایرانی، مشابه خارجیش را انتخاب میکند و اسیر برندها و جنگ روانی میان آنها قرار میگیرد؛ در حقیقت اجازه ورود تروریست های اقتصادی را به کشور داده است.
وی افزود: وجه سوم این مربع، قانون گذاران و مسئولان حوزه اقتصاد هستند که اگر در مسیر تولید، سیاست گذاری درست را به کار گیرند، هم از نظر کمی و هم کیفی اقتصاد کشور رو به رشد خواهد رفت. سیاست گذاری در حوزه تولید نباید به گونه ای باشد که به واسطه جلوگیری از واردات به کشور انحصار در تولید، اتفاق افتد و انگیزه برای رشد کیفی کالا و خدمات از بین برود و نه به گونهای باشد که دربهای واردات تا آن اندازه باز شود که تولید کننده توان رقابت با وارد کننده را نداشته باشد. سیاست گذاری و تنظیم واردات و صادرات یکی از مواردی است که بر دوش دولت و حاکمیت است. دولت باید طوری عمل کند که تولید کننده تمایل بیشتری برای سرمایهگذاری، تولید انبوه و توسعه در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد.
حسین زاده در خصوص وجه چهارم مربع صنعت و تولید کشور گفت: بعد تکمیل کننده این مربع، رسانهها هستند که این جشنواره نیز بر بنیان این بعد نهاده شده است؛ اما این وجه، شدیداً اثرگذار و تحت تاثیر تصمیمات سه بعد دیگر است؛ یعنی تولید کننده، مصرف کننده و سیاستگذار.
حسین زاده ادامه داد: رسانه است که میتواند مصرف کننده را تشویق به مصرف کالای ایرانی کند؛ تولید کننده را ترغیب به سرمایهگذاری و رشد در تولید کند و با تذکر تشویق و هشدار، حاکمیت را در تنظیم بازار تولید و واردات و صادرات هدایت کند.
وی اذعان داشت: ثمره جشنواره رسانه و صنعت باید افزایش تولید ملی و اقبال برای مصرف کالای داخلی و سرمایهگذاریهای داخلی باشد. ایجاد جذابیت بازار داخلی باید به حدی برسد و سیاست گذاری دولت باید به سمتی حرکت کند که سرمایهگذاران خارجی به سرمایهگذاری در داخل کشور ترغیب و تشویق شوند.
حوزههای پشتیبانی تولید هم در این میانه، اثرگذاری بالایی دارند. حوزه های انرژی، بانک ها، سرمایه های در گردش، باید زیر ذره بین رسانه باشد.
وی درباره تاثیر رسانه امروز بر حوزه های فعالیت در کشور گفت: البته رسانه تنها درج گزارش، خبر و یادداشت نیست ؛ امروزه رسانه ها آمیخته با هنرند. یک کاریکاتور تاثیرگذار، یک داستانک جذاب در بزنگاه درست، یک گزارش طنز دلنشین می تواند، قدرت اثرگذاری عمیق خود را بر روند تولید نشان دهد.
وی افزود: امروز، رسانههای رسمی در کنار انبوه رسانههای غیر رسمی باید کار را پیش ببرند. نوک پیکان هدف آنان باید به سمت ایجاد گفتمان برای تقویت و حمایت از تولید ملی و ایجاد تعصب و غیرت در مصرف کننده کالای ایرانی، نشانه برود. در این نشست ،آنچه از مدیران رسانه میخواهم؛ شناخت و محوربندی درست از مسائل تولید در استان و انتقال آن به بدنه رسانه است. این جشنواره یک همت ملی برای تولید ملی است.
وی در خصوص ایجاد اشتغال به عنوان پیامد تولید و رونق بازار سرمایه و کار گفت: هر شغلی که در استان ما ایجاد میشود؛ تنها یک فرد به ظاهر سر کار نرفته بلکه یک خانواده به آرامش و امنیت روانی رسیده است. یک کارفرما سفرهای را نه برای یک کارگر بلکه برای یک خانواده پهن میکند و چه بسا امنیت مالی می تواند زمینه کاهش و جلوگیری از آسیب های اجتماعی را فراهم کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر دقت نظر رسانه ها در بخش تولید و اقتصاد تاکید کرد و گفت: ابعاد پنهان تولید و برکات ایجاد شده به واسطه تولید نیاز به چشم تیزبین رسانه دارد تا شناسایی شود ؛ کارگران موفق، کارفرمایان خلاق که به رشد تولید کمک کنند، در حوزه بهرهوری که با همت مهندسی خلاق مصرف انرژی کاهش می یابد؛ همه این موارد میتوانند موضوعاتی باشد که در میدان رصد رسانه قرار گیرد.
وی در پایان گفت: لازم می دانم به واسطه نوع مسئولیت و باور عمیق شخصی خویش بر استفاده از عبارات و واژه های فارسی بر برند کالاها و تولیدات ایرانی و نام های تجاری تاکید و اصرار کنم. چرا که معتقدم صادر کننده ایرانی که جهادگر و سرباز عرصه صنعت کشور است زیبنده است که کالا و تولیداتش را به نام زیبای پارسی و فرهنگ ایرانی صادر کند، شایسته است که در بستهبندیها از ظرافتهای طرح های اصیل ایرانی و نقوش زیبای پارسی استفاده شود. از شعر و ادبیات ایران برای معرفی کالا به ه برده شود . این گونه همراه با کالای ایرانی فرهنگ ایرانی نیز صادر خواهد شد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به محورهای هفتمین جشنواره تولید ملی و رسانه گفت: تبیین و ترویج کارآفرینی، حمایت از تولید ملی، چالشهای تولید و اقتصاد مقاومتی محورهای این دوره بوده که "ناترازی انرژی" به عنوان محور ویژه برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.
فیروز ابراهیمی افزود: اهمیت این جشنواره برای خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی بالا است، پارسال استقبال خوبی از این جشنواره شد و امسال نیز در همین راستا یکی از اعضای هیات رئیسه خانه شامل رئیس کمیسیون جوانان به صورت خاص مسئولیت هدایت گری این جشنواره را برعهده گرفته است.
مهلت ارسال آثار به هفتمین جشنواره تولید ملی و رسانه خراسان رضوی 30 دیماه سال ۱۴۰۳ است.