به گزارش روابط عمومی رویداد صاحبدلان، امین اکبری نسب یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش خیابانی سیزدهمین دوره سراسری و دومین دوره بینالمللی رویداد صاحبدلان گفت: در این دوره از رویداد تئاتر صاحبدلان بیش از 70 اثر در بخش خیابانی شرکت کرده بودند و ما در دو مرحله آثار را بررسی کردیم. بخش اول طرح و متن بود و بخش دوم فیلم اجرای نهایی آثار بود که به دبیرخانه ارسال شده بودند. خوشبختانه در این دوره برخلاف سال گذشته هم چهرههای جدیدتری دیدیم و هم این که آثار به روزتر شده بودند و به لحاظ کیفی خیلی بهتر بودند. این هم در بحث طرح و ایده و هم در اجرای نهایی دیده میشد.
او درباره ملاکها و معیارهای انتخاب آثار بیان کرد: تئاتر خیابانی تعریف خودش را دارد که همراه با ویژگیهای مختص به خود است. برخی آثار ویژگی تئاتر بیرونی را داشتند که به شکل محیطی و میدانی اجرا میشدند اما ملاک ما برای انتخاب آثار، وجه خیابانی بودن آنها بود. بسیاری از دوستان کارهایی که اجرا میکنند به لحاظ طرح، ایده و اجرا صحنهای است اما در قالب خیابانی اجرا میشود و این اشتباه است. بنابراین ما سعی کردیم این نکات را در انتخابهایمان رعایت کنیم. یعنی تلاش کردیم نمایشهایی که برای بخش خیابانی انتخاب شدند دارای مضامینی باشند که در این رویداد مطرح شده است و در عین حال ویژگیهای تئاتر خیابانی را نیز دارا هستند. تعریف تئاتر خیابانی و نمادها و عناصر تئاتر خیابانی را در این آثار شاهد هستیم.
این عضو هیئت انتخاب در پاسخ به این سوال که رویداد صاحبدلان تا چه اندازه در معرفی تئاتر خیابانی موفق بوده است، توضیح داد: رویداد صاحبدلان به عنوان یک رویدادی که امسال سیزدهمین دوره خود را پشت سر میگذارد آرام آرام به دوره بلوغ رسیده است. این رویداد به عنوان تئاتر دینی یکی از بهترین و مهمترین رویدادهای تئاتری کشور است. نمایش دینی نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا جایگاه خود را دارد. در اروپا نیز تئاترهایی با مضامین مذهبی اجرا میشوند و در کشور ما نیز جزو ملزمات تئاتری کشور است که باید پرداخت بیشتری روی آن داشته باشیم چرا که این گونه تئاتری صرفا مذهب نیست، بلکه اخلاق و انسانیت نیز در آن اهمیت دارد. اینجا مضامین صرفا اخلاقی و انسانی هستند. ما در تئاتر دینی، اخلاقگرایی و ویژگیهای دینی و مذهبی را در معرض نمایش قرار میدهیم که می تواند برای مخاطب راهگشا باشد و یا حتی جریانی آموزنده در پی داشته باشد.
او ادامه داد: از سوی دیگر باید در تئاتر دینی به کیفیت آثار نیز دقت کنیم و این که چقدر میتواند مخاطب خودش را داشته باشد. تئاتر برای مخاطب و تماشاگر است، بخصوص تئاتر خیابانی که گونهای از نمایش است که در دل مردم جای دارد. وقتی تئاتر به بیرون از صحنه میرود و وارد جریان اجتماعی میشود قرار است پیام مهمتری ارائه دهد و با تمام سطوح جامعه در ارتباط باشد. بنابراین باید شیوه نگاه و ایدهپردازی ما برای تمام اقشار جامعه قابل فهم باشد و اینجاست که کار ما سخت میشود، بخصوص در تئاتر دینی اگر مفاهیم را درست ارائه نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.
اکبری نسبت گفت: رویداد صاحبدلان برخلاف جشنوارههای دیگری که با یک اجرا کار خود را تمام میکنند و در محیط جشنوارهای در زمانی کوتاه برگزار میشوند، نیست. نمایشها و گروهها هرکدام در شهر و استان خود یک دوره بلند مدت اجرا میروند و این امر قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت، وقتی من در شهر خودم چند اجرای مداوم داشته باشم هم تاثیر بیشتری بر مخاطب خواهم داشت، هم مخاطب بیشتری جذب کردهام و این یکی از امتیازات مثبت این رویداد است.
این هنرمند عرصه نمایش اظهارکرد: برگزاری رویداد صاحبدلان به نگرش اجرای عموم در سطح کشور نیز کمک میکند؛ در تئاتر صحنهای ما اجرای عموم داریم اما در تئاتر خیابانی هنوز این اتفاق نیفتاده و مردم این عادت را ندارند که در خیابان با گروه نمایشی مواجه شوند؛ اما صاحبدلان این کار را کرده و هر سال در سراسر کشور گروهها در شهر و استان خودشان یا حتی در روستاهای خود اجرای عموم دارند که هم به معرفی تئاتر خیابانی در سطح کلان کمک میکند و هم این که اندیشهورزی و انتقال مفاهیم دینی و مذهبی را که مدنظر این رویداد است به همراه دارد.
اکبری نسب افزود: تئاتر صاحبدلان با زحمات بی دریغ محمود فرهنگ، مسیری را تا الان طی کرده است و با زحمت بسیار این جریان را زنده نگه داشته تا امروز به اینجا برسد. به نظرم مدیران فرهنگی باید رویداد صاحبدلان را حمایت کنند و این نگاه را جدیتر بگیرند، چرا که این جریان میتواند یکی از رویدادهای بسیار خوب در تئاتر کشور باشد. امیدوارم در سالهای آینده نیزشاهد برگزاری هر چه بهتر این رویداد باشیم.