به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سید محمدمهدی حسینی، ظهر دوشنبه در نشست انیمیشن سینمایی ساعت جادویی، ضمن اشاره به پیشرفتهای صنعت انیمیشن در ایران، به چالشهای تولید این فیلم پرداخت.
نویسنده «ساعت جادویی» گفت: در گذشته تنها کشورهای محدودی مانند آمریکا و ژاپن در زمینه ساخت انیمیشن پیشرو بودند، اما حالا با پیشرفت تکنولوژی، تولید انیمیشن در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران امکانپذیر شده است.
وی گفت: مشهد بهویژه در این زمینه پیشگام بوده و به عنوان یکی از قطبهای مهم پویانمایی در کشور شناخته میشود.
حسینی با اشاره به همکاریهای فنی و فرهنگی در این پروژه افزود: صنعت انیمیشن مشهد با وجود امکانات محدود، توانسته است آثار با کیفیتی را تولید کند و نیازمند حمایتهای بیشتر برای رشد و توسعه است. انیمیشن علاوه بر ایجاد شغل، محتوای فرهنگی و آموزشی برای نسل آینده تولید میکند و برای پیشرفت آن باید تمامی بخشهای مرتبط دست به دست هم دهند.
نویسنده «ساعت جادویی» خاطرنشان کرد: انیمیشن سینمایی «ساعت جادویی» تنها به موضوعات اعتقادی محدود نمیشود، بلکه جنبههای فرهنگی و اجتماعی هم در داستان گنجانده شده است. این انیمیشن روایتی قصهگونه دارد که در طول فیلم دنبال میشود.
وی همچنین درباره محتوای «ساعت جادویی» بیان کرد: این فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده و هدف آن انتقال مفاهیم تاریخی و فرهنگی بهصورت تلطیفشده و جذاب است.
حسینی با اشاره به چالشهای تبدیل یک فاجعه تلخ تاریخی به یک داستان ماجراجویانه برای کودکان و نوجوانان، گفت: تلاش کردیم تا این حادثه تاریخی را به شکلی بهطور غیرمستقیم و بدون شعار دادن به مخاطب منتقل کنیم.
نویسنده «ساعت جادویی» افزود: هرچند ممکن است ایرادهایی در مسیر تولید وجود داشته باشد، اما امیدوارند که این فیلم به خوبی دیده شود و بازخوردهای مثبتی از مخاطبان و منتقدان دریافت کند که راهنمایی برای آثار آینده باشد.
محمد علی بصیری نیک، کارگردان این اثر هنری ظهر دوشنبه در این نشست، درباره مراحل تولید پروژه و چالشهای صنعت انیمیشن در ایران صحبت کرد.
وی تأکید کرد : این پروژه صرفاً یک اثر هنری نیست، بلکه تجربهای صنعتی نیز محسوب میشود.
او در اینباره گفت: ما در طول این پروژه، نه تنها به خلق یک اثر هنری فکر میکردیم، بلکه سعی داشتیم فرآیندهای صنعتی تولید انیمیشن را نیز بهبود دهیم. این مسیر سخت و چالشبرانگیز بود، اما نتیجه امیدوارکننده است.
بصیری نیک افزود: یکی از اهداف ما این بود که مخاطبان کودک و نوجوان بتوانند با داستان و شخصیتهای انیمیشن ارتباط عمیقی برقرار کنند. این نکته برای موفقیت هر انیمیشنی حیاتی است.
ساعت جادویی با تکیه بر یک داستان جذاب، محتوای مناسب و توجه به جزئیات طراحی شده است. بصیری نیک در این زمینه توضیح داد: ما تلاش کردیم تا داستان انیمیشن علاوه بر جذابیت، پیامهای مثبتی برای کودکان و نوجوانان داشته باشد. توجه به گروه سنی هدف و در نظر گرفتن نیازهای آموزشی و سرگرمی آنها، از اولویتهای ما در این پروژه بود.
بصیری نیک گفت: با توجه به پیچیدگیهای این هنر، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، به ما کمک کرد تا فرآیند تولید را تسهیل کرده و کیفیت بصری اثر را ارتقا دهیم. همچنین، تیم تولید توانست از این فرصت برای یادگیری و تجربه عملی استفاده کند.
کارگردان ساعت جادویی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که این اثر بتواند مخاطبان هدف خود را جذب کند و نشاندهنده پیشرفت انیمیشنسازی در ایران باشد.
او گفت: تلاشهای تیم تولید در طول این سالها نشان داده که با تمرکز بر کیفیت و توجه به جزئیات، میتوان آثار موفقی را در صنعت انیمیشن ایران ارائه داد.
بصیری نیک افزود: این پروژه، گامی مهم در راستای ارتقای جایگاه انیمیشنسازی ایران است و امیدواریم بتوانیم در آینده نیز شاهد تولید آثار باکیفیت بیشتری باشیم.