به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سینماهای آفریقا، هویزه، سیمرغ، اطلس و ویلاژ توریست امروز اکران ۱۰فیلم بیست و دومین جشنواره فیلم فجر مشهد را به عهده دارند.
سینما آفریقای مشهد، فیلمهای «پیشمرگ»، «افسانه سپهر»، «تاکسیدرمی» و فیلم «صیاد» را در ۴ سیانس و در ساعت های ۱۳:۳۰ ، ۱۶ ، ۱۸:۳۰ و ۲۱ اکران می کند.
فیلم سینمایی پیشمرگ به کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی آرش زینال خیری یکی از آثار برجسته حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر است. این فیلم که در ژانر دفاع مقدس تولید شده، به روایتی از زندگی شهید سعید قهاری، یکی از فرماندهان برجسته دوران جنگ ایران و عراق، میپردازد. تولید این اثر با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس انجام شده است.
علی غفاری یکی از کارگردانان باسابقه سینمای ایران است که آثار او اغلب با رویکردی تاریخی و فرهنگی ساخته شدهاند. او کار خود را با فیلم حادثهای «شاهرگ» آغاز کرد و با ساخت فیلم «استرداد» جایگاه خود را بهعنوان یک کارگردان مطرح تثبیت کرد. «استرداد» در سیویکمین جشنواره فیلم فجر در ۱۳ رشته کاندیدا شد و توانست در چندین بخش جایزه هم دریافت کند.
یکی از نقاط قوت فیلم پیشمرگ، موسیقی آن است که توسط بهزاد عبدی ساخته شده است. عبدی با تجربه فراوان در ساخت موسیقی فیلمهای تاریخی و حماسی، توانسته است حال و هوای دراماتیک و قهرمانانه اثر را تقویت کند. همچنین، تدوین دقیق حمید نجفیراد و طراحی صحنه و لباس محمدرضا شجاعی از دیگر عناصر مهمی هستند که به کیفیت کلی فیلم افزودهاند.
در این اثر،بازیگرانی چون مهدی نصرتی، الناز ملک، ساناز سعیدی، حسام منظور و آرش آصفی به ایفای نقش پرداخته اند.
دومین فیلم در نوبت اکران سینما آفریقا،
پویانمایی «افسانه سپهر» است که یکی از چهار پویانماییهای سینمایی اکران شده در چهل و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر می باشد.
این انیمیشن به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیهکنندگی مهدی جعفری جوزانی است که در دسته کمدی موزیکال دسته بندی میشود.
این تیم سال گذشته با انیمیشن شمشیر و اندوه، در جشنواره فجر حضور داشته است که برای اولین بار در تاریخ انیمیشن ایران با استفاده از اسکن انسانی(MetaHuman) تولید شده بود و افسانه سپهر، دومین اثر مجموعه مهوا است که راهی جشنواره فجر میشود و سفر قهرمانانه سپهر روایت میکند.
سرپرست جان بخشی صداهای این افسانه را سپهر ترابی برعهده داشته است و کاظم سیاحی، اکبر منانی، شایان شامبیاتی، سعید مقدم منش، اعظم دلبری، محمد لقمانیان، پارسا کجوری، هستی صلاح آن را همراهی کردهاند.
انیمیشن «افسانه سپهر» داستان پسر نوجوانی به نام «سپهر» است که به همراه یوزپلنگ خود، برای نجات پدر و مادرش به نبرد با هیولاهای خطرناک میرود. این اثر حاوی مضامینی از جمله تلاش، خانواده محوری، ایستادگی در مقابل ظلم و تسلیم ناپذیری، عشق و محبت، کمک به دیگران، و دوستی خالصانه است.
سیانس سوم سینما آفریقا امشب فیلم «تاکسیدرمی» را اکران می کند.
جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۳ با حضور فیلمهای متنوع، فرصتی طلایی برای معرفی آثار جدید سینمای ایران است. یکی از این آثار، فیلم کمدی-فانتزی تاکسیدرمی به کارگردانی محمد پایدار، نخستین اثر بلند او، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
محمد پایدار، که پیشتر با آثار کوتاهی همچون نوشابه مشکی و راوی شناخته میشد، حالا با تاکسیدرمی اولین قدم خود را در سینمای بلند برداشته است. آثار پیشین او توانستهاند جوایز مهمی را از جشنوارههای داخلی کسب کنند و توانایی او در خلق داستانهای جذاب را نشان دهند؛ فیلم کوتاه «نوشابه مشکی» که جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را در سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران کسب کرد، گواه توانایی پایدار در ساخت آثاری است که با مخاطب ارتباط برقرار میکند.
حالا پایدار که «تاکسیدرمی» را در ژانر کمدی ساخته، در آن صرفاً به دنبال خنداندن مخاطب نیست، بلکه نوعی طنز انتقادی دارد. ساختار فانتزی فیلم ارائه روایتهایی غیرمتعارف و غیرواقعی را امکانپذیر ساخته و به جذابیت اثر افزوده است.
این فیلم داستان تلاش سه شکارچی برای شکار گوزن زرد ایرانی را روایت میکند. گوزنی که در حال انقراض است و داستان آن در دوران پهلوی رخ میدهد. شخصیت عبدالرضا پهلوی، برادر ناتنی محمدرضا شاه، در محوریت داستان قرار دارد. او در بحبوحه انقلاب اسلامی به دنبال شکار گوزن به جنگلهای شمال سفر میکند. ماجرای تلاش سه شکارچی، برای شکار گوزن زرد ایرانی در حال انقراض داستان تاکسیدرمی است.
مجید صالحی، حسن معجونی و هادی کاظمی از چهرههای مطرحی هستند که در این فیلم حضور دارند. مجید صالحی با گریمی متفاوت نقش یکی از شکارچیان را ایفا میکند و همراه با دیگر بازیگران، داستانی پر از ماجراجویی و طنز را پیش میبرد. آناهیتا درگاهی و فرزین محدث نیز در این اثر حضور دارند و به جذابیت داستان افزودهاند.
از دیگر عوامل فیلم سینمایی تاکسیدرمی میتوان به داوود محمدی در مقام فیلمبردار و علی گورانی در مقام تدوینگر اشاره کرد. همچنین تیزر و لوگوی این فیلم توسط محمد روحالامین طراحی شده است.
و آخرین اکران فیلم از فیلمهای روز سوم جشنواره فیلم فجر مشهد مقدس در سینما آفریقا فیلم صیاد، به کارگردانی جواد افشار و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی است که یکی از آثار برجسته سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ است و در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال شرکت کرده است. این فیلم، روایتی زندگینامهای از فراز و نشیبهای حیات و مبارزات شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، فرمانده برجسته دوران دفاع مقدس، است که با ترکیب هنرمندانه واقعیت و داستان، تماشاگران را به سفری عمیق در شخصیت و زندگی این قهرمان ملی میبرد.
کارگردانی این اثر بر عهده جواد افشار بوده که پیشتر با ساخت سریالهای تلویزیونی مانند کیمیا و گاندو شناخته شده است. نگارش فیلمنامه نیز توسط حسین ترابنژاد انجام شده که با پژوهشی دقیق و عمیق توانسته است واقعیتهای تاریخی را با هنر داستانپردازی درآمیزد. موسیقی متن فیلم، ساخته مسعود سخاوتدوست، یکی دیگر از جنبههای برجسته این اثر است که با ترکیبی از ملودیهای حماسی و احساسی، فضای داستان را تقویت میکند. همچنین، فیلمبرداری توسط داوود محمدی انجام شده که تصاویر گیرایی از صحنههای حماسی و احساسی ارائه داده است.
صیاد محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید و امور ایثارگران است که با حمایت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و توسط موسسه فرهنگی هنری صاد تولید شده است.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: «مدتی است این سؤال رهایم نمیکند؛ چرا گلولهها از کنارم میگذرند و نادیدهام میگیرند؟» این جمله کوتاه، جوهره فیلم را به تصویر میکشد؛ دغدغههای درونی و روحیهای که شهید صیاد شیرازی را از دیگران متمایز میکند. فیلم تلاش میکند نگاهی تازه و انسانی به زندگی این فرمانده ارائه دهد و مخاطب را به تفکر درباره ارزشهای او و مفاهیم عمیقتر شهادت و مقاومت دعوت کند.
یکی از نقاط قوت فیلم، حضور بازیگران برجستهای همچون علی سرابی و مارال بنیآدم در نقشهای اصلی است. علی سرابی در نقش شهید صیاد شیرازی، با بازی درخشان خود توانسته است عمق شخصیت این فرمانده را به تصویر بکشد. در کنار او، بازیگرانی همچون هومن برقنورد (در نقش بنیصدر)، نادر سلیمانی، محمدرضا هدایتی، رز رضوی و ایوب آقاخانی نیز نقشآفرینی کردهاند. انتخاب دقیق این گروه بازیگران باعث شده است که فیلم از نظر اجرای بازیها به سطحی بالا دست یابد.
و اما امشب سینما هویزه مشهد نیز فیلم های «پیشمرگ»، «بازی را بکش»، «گوزن های اتوبان» را در ۳سیانس و در ساعات، ۱۶:۳۰ ، ۱۹ و ۲۱ اکران می کند.
فیلم سینمایی «بازی را بکش» با نام قبلی «توتو»، به کارگردانی محمد ابراهیم عزیزی و تهیهکنندگی مصطفی کیایی، در جشنواره فیلم فجر امسال شرکت کرده است.
مصطفی کیایی بعد از فیلمهای «بعدظهر سگی سگی»، «ضدگلوله»، «خط ویژه»، «چهارراه استانبول»، «عصر یخبندان» و «بارکد» حالا با فیلم سینمایی بازی را بکش به جشنواره فجر آمده است اما اینبار در مقام تهیهکننده نه کارگردان.
این اثر که با محوریت داستانی واقعی ساخته شده، برای نخستین بار بهطور جدی وارد دنیای پر تبانی و فضای مسموم فوتبال ایران میشود. با حضور چهرههای شناختهشدهای چون محسن کیایی، هدی زینالعابدین و محمد بحرانی، این فیلم از همان ابتدا با چالشها و جنجالهایی همراه بوده است.
بازی را بکش نخستین تجربه کارگردانی محمدابراهیم عزیزی در سینمای بلند است. عزیزی پیش از این در زمینه فیلم کوتاه فعالیت داشته و با این اثر، نگاه تازهای را به سینمای اجتماعی و ورزشی ایران آورده است. ورود او به عرصه فیلمسازی بلند، همراه با حمایت کمپانی نوآر کارن فیلم و تلاشهای تهیهکنندگان، نشاندهنده اهمیت این پروژه بهعنوان اثری مستقل و خصوصی است.
فیلم بازی را بکش ماجرای موسی، پیشکسوت فوتبال را روایت میکند که پس از مرگ برادرش در یک سانحه ورزشی، به جستجوی دلایل این حادثه میپردازد. او در این مسیر با حقایقی تلخ و تکاندهنده روبهرو میشود که نه تنها بر زندگی شخصیاش تأثیر میگذارد، بلکه پرده از واقعیتهای ناخوشایند پشت پرده فوتبال برمیدارد. این فیلم در تلاش است تا نشان دهد دنیای پرزرقوبرق ورزش، گاهی از فساد و تبانی دور نیست. فیلم بازی را بکش بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است.
محسن کیایی علاوه بر تهیهکنندگی، در نقش موسی ظاهر شده است. هدی زینالعابدین، محمد بحرانی، متین حیدرینیا و پوریا رحیمیسام نیز از دیگر بازیگران اصلی فیلم هستند.
دومین فیلم در نوبت اکران سینما هویزه مشهد فیلم سینمایی «گوزن های اتوبان» به کارگردانی و تهیهکنندگی ابوالفضل صفاری، با روایت یک داستان اجتماعی جالب و پرتنش، است که به مسائل و چالشهای دنیای دیجیتال و تأثیر آن بر زندگی روزمره آدمها میپردازد.
صفاری که پیش از این با فیلمهایی چون انتهای زمین و از تهران تا بهشت شناخته شده است، در گوزن های اتوبان نیز به بررسی مسائل اجتماعی و ارتباطات میان فردی پرداخته است. نویسندگی فیلم توسط باقر سروش و ابوالفضل صفاری انجام شده است.
حضور بازیگران مطرحی همچون الناز شاکردوست و نوید پورفرج از نکات برجسته این فیلم است. شاکردوست در نقش بلاگر معروف و پورفرج در نقش عابس ایفای نقش میکنند. بازیگران دیگری چون صدف اسپهبدی، سامان صفاری، سیامک ادیب، بهنوش بختیاری و پیمان قاسمخانی نیز در این فیلم حضور دارند که به جذابیت و غنای کار افزوده است.
گوزن های اتوبان داستان زندگی عابس، یک راننده پیک موتوری را روایت میکند که بهطور تصادفی به دنبال ماشین یک بلاگر معروف میافتد. این بلاگر که در حال انجام لایو است، به اشتباه تصور میکند که عابس قصد سرقت دارد. سوءتفاهمی که در این اتفاق ایجاد میشود، به سرعت در فضای مجازی وایرال میشود و زندگی هر دو شخصیت را وارد یک مسیر پرتنش و غیرقابل پیشبینی میکند.
این فیلم در ژانر اجتماعی ساخته شده و به خوبی بحرانهای فردی و اجتماعی در دنیای امروز، به ویژه تأثیر شبکههای اجتماعی را به تصویر میکشد. بهویژه اینکه چگونه یک اتفاق کوچک میتواند به سرعت در فضای مجازی به طرز فزایندهای گسترش یابد و افراد را در معرض خطرات جدید قرار دهد.
امشب پردیس سینمایی اطلس نیز فیلم «لولی» را ساعت ۱۷ و «ناتوردشت» را در ساعت ۱۹:۳۰ در نوبت اکران دارد.
فیلم سینمایی لولی به کارگردانی رضا فرهمند اولین تجربه بلند سینمایی این کارگردان است که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمیآید. این فیلم که در دسته آثار مستقل و ریسکپذیر قرار میگیرد، در تلاش است تا مرزهای میان سینمای مستند و داستانی را از بین ببرد و داستانی انسانی و اجتماعی را در فضایی پر از راز و پیچیدگیهای عاطفی روایت کند.
فیلم لولی داستانی پیچیده و درگیرکننده دارد که حول شخصیتهایی با چالشهای عاطفی و روانی میچرخد. در این داستان، گلسا در جستجوی حقیقتی است که به سرنوشت همسرش، منصور، مرتبط میشود. منصور، مردی با رازهای پنهان، در تلاش است تا از برخی واقعیتها که میتواند زندگی دیگران را تحت تأثیر قرار دهد، جلوگیری کند. در کنار گلسا، موسی، شخصیتی که با لکنت زبان روبهروست، در تلاش است تا حقیقت را از طریق منصور کشف کند. صفورا نیز به موسی کمک میکند تا بر لکنتش غلبه کند و به این ترتیب، فیلم به یک داستان انسانی تبدیل میشود که در آن شخصیتها در پی کشف حقیقت و کنار آمدن با مشکلات خود هستند.
داستان فیلم به شکلی زیبا، گرههای درونی شخصیتها و روابط پیچیده آنها را به تصویر میکشد. این روابط میان شخصیتها به شکلی تدریجی و هوشمندانه در فیلم گسترش مییابد و تماشاگر را به درون دنیای درونی آنها میبرد.
یکی از ریسکهای بزرگ این فیلم، انتخاب نابازیگران برای نقشهای اصلی است. فرهمند به جای استفاده از بازیگران شناختهشده، تصمیم گرفت تا از بازیگران ناشناخته یا نابازیگرانی که تجربه بازیگری نداشتهاند استفاده کند. این تصمیم برای بسیاری از فیلمسازان یک خطر بزرگ به شمار میرود، زیرا آنها ممکن است نتوانند کنترل کاملی بر بازیهای نابازیگران داشته باشند و فیلم تحت تأثیر ضعفهای بازیگر قرار گیرد.
در لولی، شخصیت اصلی مرد که دچار لکنت زبان است، توسط یک نابازیگر بازی شده که خود قبلاً لکنت داشته و توانسته است بر آن غلبه کند. این انتخاب نشاندهنده ریسکپذیری کارگردان است.
در کنار انتخاب نابازیگران، یکی از جنبههای مهم و تأثیرگذار فیلم لولی موسیقی و طراحی صدا است. امیر محمد نظر با استفاده از موسیقیای ساده اما موثر، به شکلی هنرمندانه در تماشاگران احساساتی عمیق ایجاد کرده است. موسیقی در این فیلم نه تنها در ایجاد جو و فضای احساسی فیلم مؤثر است، بلکه در خدمت روایت و احساسات درونی شخصیتها قرار دارد. صداگذاری نیز به شکلی دقیق و حرفهای انجام شده است تا تجربهای غنی از حس و فضا به تماشاگر منتقل کند.
دومین فیلم در نوبت اکران سینما سیمرغ «ناتور دشت» است که به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان در سال ۱۴۰۳ ساخته شده است. این فیلم در ژانر درام تولید شد و با بازیگران برجستهای مانند حجازیفر و مولویان نقشآفرینی کرد. فیلم از گزینههای احتمالی جشنواره فیلم فجر نیز بوده و بهعنوان یکی از آثار مهم سینمای ایران شناخته میشود.
در این فیلم، داستان از زبان شخصیت اصلی روایت میشود که در دنیای پیچیدهای از تفکرات درونی و آرزوهای دست نیافتنی زندگی میکند. او تصور میکند که در یک دشت بزرگ، گروهی از بچههای کوچک در حال بازی هستند و هیچ بزرگسالی در آنجا وجود ندارد. تنها نگهبانی که وظیفه دارد از این فضای کودکانه و بیگناه مراقبت کند، حضور دارد؛ این نگهبان همان ناتور دشت است.
در این داستان، مفاهیم کودکی، آزادی و عدم محدودیتهای دنیای بزرگترها مطرح میشود و ناتور دشت بهعنوان نماد شخصیتی است که تلاش میکند از این دنیای پاک و بدون دغدغه محافظت کند. هرچند که او بهطور مداوم با دنیای واقعی و مشکلات آن روبهرو میشود. این فیلم بهنوعی دوران گذار از کودکی به بزرگسالی و تناقضات زندگی انسانها را به تصویر میکشد.
هادی حجازیفر، میرسعید مولویان، شبنم قربانی، علی صالحی، بابک کریمی، سعید آقاخانی، علی مصفا، امیر دژاکام، اردشیر رستمی، حسین شریفی، ترنم کرمانیان، ارغوان عزیزی و… در این فیلم ایفای نقش کرده اند.
امشب در ادامه اکران های سومین روز جشنواره فیلم مشهد مقدس، فیلم «ناتور دشت» در سینما اطلس مشهد ساعت ۱۸ اکران می شود و فیلم « زیبا صدایم کن» دومین فیلم در نوبت اکران این سینما در ساعت ۲۰:۳۰ است.
فیلم «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی و تهیهکنندگی سید مازیار هاشمی، از مهمترین آثار سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ است که با حضور در جشنواره فیلم فجر، توجه بسیاری از منتقدان و علاقهمندان به سینما را به خود جلب کرده است. این فیلم که بر اساس رمانی نوجوانانه نوشته فرهاد حسنزاده ساخته شده، اثری احساسی با محوریت رابطه پدر و دختری در بستری اجتماعی و شهری است.
رسول صدرعاملی پس از ۷ سال، بار دیگر با فیلمی درباره نوجوانان به سینما بازگشته است. او که پیشتر آثاری همچون «من ترانه پانزده سال دارم» و «دختری با کفشهای کتانی» را ساخته بود، در «زیبا صدایم کن» نیز دغدغههای اجتماعی خود را در قالبی احساسی و انسانی به تصویر کشیده است. صدرعاملی با روایت داستان در خیابان ولیعصر تهران، نهتنها یک جغرافیای آشنا را به مخاطب ارائه داده، بلکه روزمرگی و پیچیدگیهای روابط انسانی را در این مکان به تصویر کشیده است.
داستان «زیبا صدایم کن» در یک روز، در خیابان ولیعصر تهران میگذرد و روایتگر تلاش پدری است که در آسایشگاه روانی بستری بوده و برای دیدار دخترش در شانزدهمین سالروز تولدش از آنجا میگریزد. خسرو، با بازی امین حیایی، تلاش دارد تا این روز را به شکلی متفاوت سپری کند، اما گذشته و مشکلات روانیاش موانعی جدی در این مسیر ایجاد میکنند. زیبا، دختر نوجوان او، در میانه این روایت تلاش میکند میان عشق به پدر و احساس مسئولیت، تصمیمی دشوار بگیرد.
رمان «زیبا صدایم کن» اثر فرهاد حسنزاده که در سالهای اخیر موفق به دریافت جوایز متعددی شده است، منبع الهام این فیلم بوده است. این کتاب داستان دختری پانزدهساله به نام زیبا را روایت میکند که در کنار پدری بیمار و مادری غایب، تلاش میکند هویتش را پیدا کند. نسخه سینمایی این داستان با تمرکز بر جزئیات احساسی و روابط شخصیتها، به عمق تازهای دست یافته است.
امین حیایی، یکی از پرآوازهترین بازیگران سینمای ایران، در این فیلم نقش خسرو را ایفا میکند و ژولیت رضاعی، در اولین تجربه سینمایی خود، در نقش زیبا ظاهر شده است. این ترکیب نسلهای متفاوت بازیگری، جذابیت خاصی به اثر بخشیده است. همچنین ستاره پسیانی و مهران غفوریان از دیگر بازیگران اصلی فیلم هستند. فیلمبرداری به سامان لطفیان سپرده شده و موسیقی متن توسط کریستف رضاعی، آهنگساز شناختهشده، ساخته شده است. تدوین فیلم نیز بهرام دهقانی انجام داده که همواره آثاری دقیق و منسجم ارائه داده است.
«زیبا صدایم کن» در بخش سودای سیمرغ چهل و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و یکی از آثار برجسته این دوره محسوب میشود. این فیلم به دلیل موضوع حساس و اقتباس ادبیاش، از گزینههای اصلی برای دریافت جوایز جشنواره است.
آخرین سینمای مشهد که امشب یک فیلم از سری فیلمهای جشنواره فیلم فجر مشهد را اکران می کند سینمای ویلاژ توریست طرقبه می باشد. در این سینما فیلم «آنتیک» ساعت ۲۰:۳۰ اکران می شود.
فیلم «آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی و تهیهکنندگی محمود بابایی، یکی دیگر از کمدیهای جشنواره چهلوسوم است که ترکیب بازیگرانش برای مخاطبان در زمان اکران جذاب خواهد بود.
در خلاصه این فیلم آمده است: «انقلاب شده و کاسبی اِبی و وَلی، آنتیک بازهای قبل انقلاب کساد است؛ اما در بازِ ضریح پر از پول یک امامزاده، مسیر زندگیشان را تغییر میدهد» فیلم درباره دو دلهدزد است که گذرشان به یک امامزاده میافتد و تصمیم میگیرند با تأسیس امامزادهای قلابی پولوپلهای به جیب بزنند…
پژمان جمشیدی، بیژن بنفشهخواه، ستاره پسیانی در کنار امیر نوروزی، غلامرضا نیکخواه، فرزین محدث، علی باقری، مجتبی شفیعی، هادی افتخارزاده، آرش نوذری، لادن ژافهوند، یدالله شادمانی، رحمان باقریان و با معرفی مهدی قربانی بازیگران هستند که در فیلم آنتیک مقابل دوربین نائیجی رفتهاند.