نمایش جزییات خبر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر:
۱۷ بهمن ۱۴۰۳ ۱۹:۵۲

مسئله اصلی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، درک نسبت هویت ملی و تولید بازی‌های بومی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر گفت: مسئله اصلی امروز ما در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، درک نسبت هویت ملی و تولید بازی‌های بومی است. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای هویت اخلاقی، انسانی و معرفتی در کشور داریم و بازی های رایانه ای نقش مهمی در شکل گیری این هویت از رهگذر معرفی اسطوره‌های ملی و دینی و بازخوانی تحولات تاریخی ایفا می‌کند.
مسئله اصلی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، درک نسبت هویت ملی و تولید بازی‌های بومی است
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام سیدعباس صالحی به شرح زیر است:

"صنعت بازی‌های رایانه‌ای در دو دهۀ اخیر به عنوان بستری نوظهور در عرصۀ اقتصاد فرهنگ سربرآورده و کشورها می‌کوشند در رقابتی نانوشته بهره‌مندی بیش‌تری از این فرصت داشته باشند.

در جهان امروز، استقبال عمومی از یک بازی در جامعه صرفاً انتخاب جمعی یک کالای سرگرمی نیست بلکه بازتابی از نگرش فرهنگی آن جامعه است و از این‌رو، بازی‌های رایانه‌ای محصولاتی بسیار مناسب برای تحلیل پدیدار شناختی هستند.

اگر رسانه‌های دیگر همچون کتاب، سینما و موسیقی سبک زندگی امروز جامعه را نشان می‌دهند، بازی‌های رایانه‌ای سبک زندگی نسل آینده را پیش‌بینی می‌کنند. نتایج پیمایش‌های مصرف بازی‌های دیجیتال که در سال‌های اخیر انجام شده نیز به روشنی شتاب تغییرات نسلی را در جامعه ما نشان می‌دهند.

در این میان، مؤلفه‌هایی همچون فرهنگ غنی اسلامی و تاریخ کهن ایران در کنار ظرفیت بالای نسل جوان در ایران مهم‌ترین مزیت راهبردی ما به شمار می‌آیند.

بازی‌های رایانه‌ای این ظرفیت را دارد که تبلوری از جهان فرهنگی ایرانی در برابر فرهنگ جهانی عمدتاً غربی باشد. از سویی دیگر، «بازی» ابزار دیپلماسی فرهنگی و تراوش خرده فرهنگ‌ها در جهان است.

صنعت بازی ذاتاً جوان پسند و جوانگراست و ما باید بیش از هر زمان دیگری نسل جوان را به ‌عنوان سرمایه‌های بزرگ این سرزمین باور کنیم و بپذیریم که جوانان ما می‌توانند خلاقیت و نشاط اجتماعی ایجاد کنند.

از این منظر، برگزاری جشنوارۀ ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند بسترساز ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه باشد.

مسئله اصلی امروز ما در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، درک نسبت هویت ملی و تولید بازی‌های بومی است. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای هویت اخلاقی، انسانی و معرفتی در کشور داریم و بازی های رایانه ای نقش مهمی در شکل گیری این هویت از رهگذر معرفی اسطوره‌های ملی و دینی و بازخوانی تحولات تاریخی ایفا می‌کند.

مؤلفه‌هایی همچون کنشگری مردم، موازنه مصرف فرهنگی به نفع محصولات ایرانی اسلامی، توجه به زیست‌بوم اقتصاد فرهنگ و کنشگری فناوری هوش مصنوعی در تولیدات فرهنگی به عنوان کلان برنامه‌های اولویت‌دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم تعیین شده‌اند و همۀ این مؤلفه‌ها یکجا در صنعت بازی‌های رایانه‌ای امکان ظهور و بروز دارند.

وظیفۀ دولت در قبال این صنعت آن است که خلأ‌های سیاست‌گذاری‌ها را پیدا و برای رفع آن‌ها اهتمام ورزد. همچنین، حمایت از بازی‌های رایانه‌ای بومی برای حضور در بازار داخلی و خارجی، توجه به حوزه‌های پژوهشی و آموزشی، بهبود فضای کسب و کار، پشتیبانی‌های زیرساختی، توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی، تدوین شیوه‌های عدالت‌محور حمایتی، نظارت شفاف و دقیق و به طور کلی صیانت از بازار را می‌توان مهم‌ترین وظایف دولت دانست و ما می‌کوشیم در حد توان بر این تکالیف جامه عمل بپوشانیم.

دهمین جشنوارۀ بازی‌های رایانه‌ای فجر از این جهت اعتبار دارد که هم می‌تواند دریچه‌ای برای وفاق بازی‌سازان و فعالان صنعت بازی باشد و هم جریانات یک سال این صنعت را بازتاب دهد.

تلاش و همّت تمامی فعالان در این جشنواره را قدر دانسته و توفیق همراهان این رویداد بزرگ را در قامت جشن‌های فاخر فجر انقلاب اسلامی، از درگاه خداوند متعال، خواستارم."
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید