معرفی گزارشهای دایرک در سال 1397 (بنیاد ملی بازیهای رایانهای)
از مهمترین فعالیتهای معاونت پژوهش میتوان
به تدوین و انتشار گزارشهایی اشاره کرد که با هدف حصول درکی علمیتر و دقیقتر از
وضعیت اکوسیستم بازیهای دیجیتال در ایران و جهان آماده شدهاند. معاونت پژوهش با
توجه به پیمایش ملی که در حال حاضر هر دو سال یک مرتبه در سراسر کشور انجام میدهد،
دادههای ثبتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و همچنین دادههای مرتبط با بازیها و
سایر نرمافزارهای مرتبط که حاصل همکاریهای مشترک با فعالان صنعت است، گزارشهایی
اختصاصی منتشر میکند که مرجع رسمی اطلاعات صنعت به شمار میروند. در سال 97،
گزارشهای هدفگیری شده بر اساس نیازسنجی به شرح زیر است:
گزارش نمای باز
گزارش سالیانه نمای باز، اولین گزارش
آماری منتشر شده توسط معاونت در مورد وضعیت مصرف و بازیکنان در کشور ایران است که
شاخصترین اطلاعات را در این زمینه ارائه میدهد. دادههای این گزارش با بیش از
100 پژوهشگر در کلانشهرها، شهرها و روستاهای سراسر کشور و با مد نظر قرار دادن
بیش از 8000 نفر به عنوان نمونه آماری گردآوری شده و سپس در هسته مرکزی معاونت
مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. اگرچه بخش اعظمی از اطلاعات مصرف، در گزارشهای
آتی منتشر خواهند شد، «نمای باز» از این جهت حائز اهمیت است که اعداد مهم و کلانی
را در مورد بازیهای دیجیتال ارائه میدهد و مسیر را برای درک بهتری از گزارشهای
تخصصی بعدی هموار مینماید. مخاطب این گزارش تمامی فعالان و علاقهمندان به صنعت
هستند.
گزارشهای سهگانه نمای نزدیک
در تکمیل اطلاعات ارائه شده در گزارش
نمای باز، سهگانه گزارش نمای نزدیک، به بررسی عمیقتر و دقیقتر وضعیت در مورد سه
پلتفرم اصلی بازیهای دیجیتال، یعنی رایانه، موبایل و کنسول میپردازند. در این
گزارشهای سهگانه اطلاعات دقیق و بسیار جزئی از رفتار بازیکنان ایرانی در حوزه
الگوهای مصرف و پرداخت ارائه میشود تا فعالان صنعت و خصوصا، بازیسازان ایرانی
بتوانند با شناخت بهتری از بازیکنان ایرانی، چرخه تولید بازی را شکل دهند.
گزارش تکمیلی پدیده سال 96 و گزارش پدیده سال 97
مجموعه گزارشهای پدیده سال، در هر سال
به بررسی یک بازی میپردازند که در بازار ایران با استقبال بسیار زیادی مواجه شده
است و از این جهت به عنوان یک نمونه موردی موفق قابلیت بررسی برای الگوبرداری و
تولید بازیهای موفق را دارا است. از این مجموعه تا کنون دو گزارش منتشر شده که
گزارش اول مربوط به بازی پرحاشیه "Clash of Clans" و دومی یک بازی موبایلی موفق ایرانی
با عنوان "Quiz
of Kings" بوده
است. با توجه به استقبال زیاد فعالان صنعت از اطلاعات ارائه شده در گزارش پدیده
سال 96، امسال نیز معاونت با هدف تعمیق بیشتر بر اطلاعات ارائه شده و همچنین
افزایش تحلیلهای فنی برای درک بهتر سازوکار موفقیت این بازی، گزارشی تکمیلی برای
بازی “Quiz
of Kings” منتشر خواهد نمود. علاوه بر این، پدیده امسال نیز با توجه به نظر
کارشناسی انتخاب شده و گزارش مربوطه تدوین خواهد گشت. در گزارش پدیده سال تلاش میشود
با ترکیب اطلاعات توصیفی و نظرات تحلیلی، شناخت صحیحتری از عوامل موفقیت بازی
برای بازیسازان حاصل شود.
گزارش تهران و گزارشهای کلانشهرها
گزارش تهران، به صورت اختصاصی الگوهای
رفتاری بازیکنان بازیهای دیجیتال را در شهر تهران بررسی میکند. در این گزارش
تهران به 5 منطقه اصلی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شده است و سپس بازیکنان
هر منطقه بر اساس میزان و نحوه بازی کردن و مقدار هزینه ای که بابت بازی اختصاص میدهند
مورد بررسی قرار میگیرند. مشابه با آن، گزارش کلانشهرها، بازیکنان 11 کلانشهر
ایران شامل شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، کرمان، کرمانشاه، رشت، تبریز، کرج
و اهواز را مورد بررسی رفتاری قرار میدهد. لازم به ذکر است که این دو گزارش پیش
از این از لحاظ ساختاری تدوین شدهاند اما منتشر نشدهاند و با بهروزرسانی
اطلاعات آنها بر اساس پیمایش سال 96، منتشر خواهند شد.
گزارش بازیهای موبایلی (مشترک با دیتابین)
بازیهای موبایلی، مهمترین و بزرگترین
بخش از صنعت بازیهای دیجیتال در ایران است که بر اساس آمار بیشترین میزان فعالان
و درآمدزایی را دربر دارد. از این جهت، بررسی وضعیت این بازیها به شکل ویژه بسیار
حیاتی است. علاوه بر گزارش نمای نزدیک پلتفرم موبایل که به مطالعه رفتار بازیکنان
موبایلی میپردازد، گزارش بازیهای موبایلی از سمت تولیدکنندگان و با توجه به دادههای
خود بازیها و نحوه موفقیت آنها در فروشگاههای دیجیتال، به توصیف و تحلیل نقاط
قوت و ضعف این بخش از صنعت میپردازد. این گزارش با همکاری شرکت تجزیهوتحلیل داده
دیتابین منتشر خواهد شد.
گزارش جامع تولید و مصرف بازیهای دیجیتال در منطقه MENA
با توجه به اهداف کلان بنیاد ملی بازیهای
رایانهای مبنی بر تبدیل ایران به دروازه تعاملات جهانی در حوزه بازیهای دیجیتال
در منطقه MENA،
این گزارش جامع، با بررسی منابع ثانویه و دست اول در مورد تولید و مصرف بازی در
این منطقه تلاش میکند تا هم تولیدکنندگان داخل کشور و هم ناشران بینالمللی از
شرایط این منطقه درک بهتری حاصل نمایند و تلاشهای صورت گرفته توسط بنیاد، به خصوص
در نمایشگاه TGC
با بهرهوری بیشتری به رشد خود ادامه دهد.
گزارشهای فصلی گردایه
گزارش فصلی گِردایه، نشریهای دیجیتالی
است که در هر فصل منتشر میشود. در هر شماره از این گزارش، پس از رصد اطلاعات
آماری سه ماهه اخیر در همه زمینههای مرتبط با بازیهای دیجیتال، آماری را که
منابع قابل اعتمادی داشته و از روش تحقیق قابل دفاعی برخوردار بوده باشد، انتخاب
شده و به همراه تحلیل انسجام بخشی در این نشریه گردآوری میشود. از این حیث که
اطلاعات آماری ارائه شده در سطح بینالمللی در هر فصل، در قالب موضوعاتی کلان
ارائه میشود میتوان گفت که گردایه، منعکسکننده فضای کلی حاکم بر اکوسیستم بازیهای
دیجیتالی در دنیا است. این نشریه از زمستان 1395 منتشر شده است و در کنار
وبینارهای تحلیلی مکمل، دید قابل قبولی از وضعیت و روندهای این صنعت در جهان برای
بازیسازان داخل کشور فراهم نموده است. در سال 97، چهار گزارش جدید از این مجموعه
در هر فصل منتشر خواهد شد.
گزارش 100 گزاره از اکوسیستم بازیهای دیجیتال کشور در سال 1396
این گزارش، نگاهی جامع به فضای حاکم بر
صنعت بازیهای دیجیتال در ایران دارد. با هدف ایجاد شناختی بهتر از اکوسیستم بازیهای
دیجیتال در ایران، به کمک دادههای حاصل از پیمایش ملی، گردآوری و تحلیل دادههای
ثبتی و جمعآوری نظر خبرگان، گزارههای اصلی بخشهای گوناگون شامل تولید، توزیع،
نظارت، آموزش، پژوهش، جشنواره و مصرف، در این گزارش کنار هم آمدهاند تا مخاطبان
به صورت اجمالی با شرایط این صنعت در کشور آشنا شوند. تا کنون دو شماره از این
گزارش در سالهای 95 و 96 منتشر شده است که در کنار گزارش امسال میتواند امکان
مقایسه روندهای صنعت در بخشهای گوناگون را فراهم آورد.