کتاب «سواد رسانهای و
اطلاعاتی؛ دستورالعملهای سیاستگذاری و راهبرد» از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی
رسانهها منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر
مطالعات و برنامهریزی رسانهها، کتاب «سواد رسانهای و اطلاعاتی؛ دستورالعملهای
سیاستگذاری و راهبرد» ترجمهای است از «بهاره نصیری، سیما میربخش و آمنه بختیاری»
که با مقدمهای از دکتر «حسن بشیر»، به چاپ رسیده است. این کتاب در سال 2013 توسط
یونسکو منتشر شده و نوشتههای آن توسط هفت نویسنده تدوین شده است. کتاب مذکور یکی
از جدیدترین کتابها در حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی است که در آن دستورالعملها،
سیاستگذاری و راهبردهای ویژهای ارائه شده است.
براساس این گزارش، سوادرسانهای
و اطلاعاتی پایهای برای ارتقای دستیابی به اطلاعات و دانش آزادی بیان و آموزش
کیفی است و در برگیرنده مهارتهایی است که افراد به منظور مشارکت موثر در تمامی
جبهههای توسعه به آن نیاز دارند.
پژوهش ها نشان می دهد
کشورهایی که سیاستگذاری و راهبردهای ملی سواد رسانهای اطلاعاتی دارند از برنامههای گستردهتر و
پایدارتری برخوردار هستند. این کتاب در نوع خود اولین موردی است که در آن سواد رسانهای
و اطلاعاتی به عنوان یک منبع ترکیبی در نظر گرفته شده است و به حق آزادی بیان و دسترسی
به اطلاعات از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی میپردازد.
کتاب یاد شده از دو بخش به
شرح زیر تشکیل شده است:
بخش اول
شامل خلاصه و دستورالعملهای سیاستگذاری و راهبرد سواد رسانهای و اطلاعاتی است و
بخش دوم نیز دربرگیرنده دستورالعملها در این زمینه است که خود از پنج فصل
تشکیل شده است.
در بخش پایانی کتاب نیز
پیوست تعاریف منتخب سواد اطلاعاتی، سوادرسانهای و اطلاعاتی و واژهنامه آورده شده
است.
چاپ
نخست کتاب ««سواد رسانهای و اطلاعاتی؛ دستورالعملهای سیاستگذاری و راهبرد» نوشته
«آلتون گریزل، پنی مور، مایکل دزوانی، سانجای آستانا، کارولاین ویلسون، فکسون
باندا و چیدو اونوما»، با ترجمه «بهاره نصیری، سیما میربخش و آمنه بختیاری» شمارگان
1000 نسخه، در قطع رقعی، و 284 صفحه، با قیمت 40000 تومان، دی ماه سال 1399
توسط دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها
و همکاری مؤسسه مطبوعاتی نشرآوران منتشر و
به بازار عرضه شده است.
تنظیم خبر:لیلی نوری میاندوآب