چکیده
مطالعه حاضر به بررسی بازنمایی مطالب مربوط به روزازدواج ،
حجاب و عفاف در9 روزنامه سراسری، 5خبرگزاری، 1 پایگاههای خبری و تحلیلی و 1 شبکه
اجتماعی در بازه زمانی ا خرداد الی 31 تیر ماه 1400 میپردازد. روزنامههای مورد
بررسي عبارتند از: کیهان، مردمسالاری، آرمان ملی،حمایت، شرق، بهار، وطن
امروز،قدس و رسالت، .خبرگزاریهای انتخابی برای این پژوهش عبارتند از:ایسنا،
ایرنا،فارس، مهر و تسنیم.همچنینپایگاههای خبری خبرآنلاین و شبکه اجتماعی
توئیتردر این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است.هدف این بررسی شناخت
و بررسی نحوه انعکاس و بازنمایی مطالب مربوط به ، حجاب ، عفاف و روز ازدواج در
بازه زمانی مورد بررسی در رسانههای چاپی و برخط و شبکه اجتماعی توئیتر است.بررسی کمی روزنامهها نشاندهنده
آناست که روزنامهها به طور یکسانی به انعکاس مطالب مربوط به ازدواج وحجاب و عفاف
نپرداختهاند. از میان روزنامههای مورد بررسی، رسالت و آرمان ملی به ترتیب
روزنامههایی هستند که بیشترین بازنمایی شاخصهای ازدواج و حجاب و عفاف را در میان سایر روزنامههای مورد بررسی داشتهاند.
از سوی دیگر از میان خبرگزاریهایی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتهاند ایرنا
و ایسنا به ترتیب خبرگزاریهایی هستند که بیشترین بازنمایی گزارههای مربوط به
ازدواج و حجاب و عفاف را داشتهاند.
بررسی محور مطالب مورد بررسی در ارتباط با
ازدواج ، حجاب و عفاف در رسانهها نشان میدهد که مطالب حول چهار محور فرهنگی، اقتصادی،سیاسی
و اجتماعی در رسانههای مورد بررسی چاپ و منتشر شده است. از سوی دیگر بررسی
مهمترین موضوعهای مطرح شده در رسانههای مورد بررسی نشان دهنده آن است که گسترش
فرهنگ حجاب، فرهنگ سازی و ترویج ازدواج در بین جوانان، بررسی سیاستهای فرهنگی
دولت، حجاب و مصونیت از آسیبهای اجتماعی ، بازنگری در سیاستهای جمعیتی کشور و
بررسی بنیانهای دینی در خصوص حجاب و عفاف مهمترین موضوعهای مطرح شده در رسانههای
مورد بررسی هستند.