چهارشنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۵
سرویس : پژوهش
کد خبر : ۱۵۲۱۲
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس پژوهش

گزارش نشست تخصصی آینده رسانه‌ها در پسا کرونا با نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی

گزارش نشست تخصصی آینده رسانه‌ها در پسا کرونا با نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی
(چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰) ۰۸:۴۵

نشست تخصصی«آینده رسانه‌ها در پسا کرونا با نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی» روز چهارشنبه 31 شهریور ماه سال جاری در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در این نشست محمود مختاریان، مدرس دانشگاه، داریوش آرمان، سردبیر  روزنامه جهان صنعت؛ مسعود ابراهیمی، مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی رکنا؛ و دکتر گیتا علی آبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها حضور داشتند و ضمن بحث و تبادل نظر به بررسی نقش رسانه‌ها در اعتماد‌سازی، امید‌آفرینی، تسهیل‌گری و اثربخشی سیاست‌ها در دوره پسا کرونا پرداختند.

آینده رسانه ها و پسا کرونا

محمود مختاریان

محمود مختاریان، مدرس دانشگاه در ابتدای سخنان خود گفت: اعتماد اجتماعی پیش نیاز و رکن اساسی زندگی در جامعه امروز ومهم‌ترین شاخص سرمایه اجتماعی است که لازمه هر نظام اجتماعی است. اعتماد اجتماعی تحت تاثیر عوامل مختلفی تقویت و یا تضعیف می‌شود که یکی از آن‌ها رسانه‌های جمعی است.رسانه‌ها یکی از شاخصه‌های اصلی امنیت ملی به شمار می‌روند.

وی افزود: با ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و پدیدار شدن رسانه‌های جدید، بسیاری براین باور بودند که از قدرت رسانه‌های جریان اصلی کاسته شده و این رسانه‌ها به حاشیه رانده شده‌اند. در حالی که چنین نشده، بلکه ظهور هر رسانه‌ای،  رسانه قبلی را کامل‌تر کرده است. هم‌چنین، دنیای دیجیتال دریچه‌های تازه و بکری را گشوده که هم بر سرعت و مداومت انتشار و هم میدان گستره انتشار رسانه‌ها افزوده شده است.

وی عنوان کرد:رادیو در ایران و جهان رسانه اول است همان‌گونه که در دوره کرونا شاهد بودیم، بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان وضعیت بیماری کرونای خود را از رادیو شماره 2 بی بی سی به مردم اعلام کرد.

وی در ادامه گفت:در مورد رسانه‌های مکتوب که بحث امروز ماست، قبل از هر چیز باید بگویم دانش و خرد محصول خواندن است و مطالعه می‌تواند موجب رشد خلاقیت، خودباوری و نوآوری در انسان‌ها شده و برجستگی و نخبه‌گی را در آن‌ها تجلی دهد. زمانی که فرد در حال خواندن است حق اختیار و انتخاب دارد. در حالی که هنگام تماشای تلویزیون، این اختیار از او سلب می‌شود و فقط یک بار حق انتخاب دارد و باید خود را با تلویزیون هماهنگ کند. بنابراین نباید از قدرت رسانه مکتوب غافل شویم.

وی افزود: متأسفانه در دوره کرونا اتفاقات ناخوشایندی در ایران رخ داد و ما شاهد تعطیلی یک ماهه مطبوعات بودیم. این رخدادها لطمه سختی به مطبوعات وارد ‌آورد. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که وقتی رسانه‌ای تعطیل ‌شود مردم از آن عبور می‌کنندو آن را نادیده می‌گیرند. اما برخلاف این جریان، در کشورهای اروپایی و آمریکا چنین اتفاقی نیفتاد و شیوع کرونا نتوانست تأثیری در کاهش تیراژ روزنامه‌ها و مجلات داشته باشد. در بحران کرونا صاحبان این رسانه‌ها توانستند به روش دورکار کردن خبرنگاران، فعالیت‌های بخش خبری و رسانه‌ای را از راه دور مدیریت کنند. این موضوع نشان می‌دهدکه رسانه‌های مکتوب در این کشورها چقدر قدرتمند هستند و کرونا نتوانسته تأثیری در کاهش تیراژ روزنامه‌ها و مجلات داشته باشد. به طوری که در کشور هند در حال حاضر روزانه 22 هزار روزنامه منتشر می‌شود و کشور ژاپن با دارا بودن بیشترین شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های مدرن دارای تیراژی حدود 84 میلیون نسخه روزنامه در روز است و مطبوعات در آنجا حرف اول را می‌زند.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: رسانه مکتوب تاریخ نگار یک کشور است و ما باید طبق گفته یونسکو به ازای 80 میلیون نفر جمعیت 8 میلیون نشریه داشته باشیم.

مختاریان با ابراز تأسف از وضعیت سانسور در ایران گفت: متأسفانه عدم توجه به رسانه‌های مکتوب از 200 سال پیش تاکنون در ایران موجب سانسور و خودسانسوری بیشتر در مطبوعات شده است. در حالی که رسانه مکتوب قدرت ملی است و در آمریکا بخشی از قدرت دفاعی محسوب می‌شود.

وی ضمن اشاره به کارکردهای رسانه اظهارکرد: رسانه‌ها دارای سه کارکرد اصلی اطلاع‌رسانی، تفریحی و آموزشی هستند که در دنیای مدرن، در کنار سایر فعالیت‌ها، بخش مهمی از اوقات فراغت را به خود اختصاص می‌دهند و از راهکارهای مختلفی برای جذب مخاطب در ایام تعطیلی بهره می‌گیرند. به ‌طوری که در آمریکا و اروپا این بخش از رسانه‌ها در روزهای تعطیل نیز منتشر می‌شوند و با استفاده از صنعت سرگرمی‌سازی برنامه‌های مختلفی را برای مخاطب تولید می‌کنند. در حالی که ما نه تنها در مطبوعات، بلکه در تلویزیون هم در زمینه برنامه‌های سرگرم کننده موفق نبوده‌ایم.

وی گفت: بودجه‌ی رسانه‌‌های خصوصی از طریق دولت تامین نمی‌شود، بلکه محل درآمد این رسانه‌ها از طریق آگهی‌های تجاری و سرمایه‌های مشخص گردانندگان آن است. ایننشریات از طریق تک فروشی اداره نمی‌شوند بلکه باید آگهی داشته باشند. بنابر این، رسانه با تیراژ بالا و توزیع گسترده می‌تواند اسپانسر داشته باشد. امادر این شرایط کرونایی و افزایش هزینه‌های چاپ و کاغذ،مطبوعات دوره سختی را می‌گذرانند. به طوری که بسیاری از آنهابه ورطه تعطیلی کشیده شده‌اند.

به گفته مختاریان، سرمایه اجتماعی هر نظام اعتمادسازی، بسترسازی، فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی است که در دست رسانه‌های مکتوب قرار دارد. زیرا فیلتر دروازه‌بانی خبر دارد. در یک بررسی نشان داده شده که از سوی یک شبکه مخالف نظام جمهوری اسلامی روزانه 300 عنوان خبر دروغ علیه جمهوری اسلامی منتشر می‌شود. در چنین شرایطی ما نیاز به آموزش و تربیت مدیران ارشد رسانه‌ای داریم که علاوه برنیازسنجی و نیازشناسی با روش‌های مدیریت بحران آشنا باشند. ما باید تولید کننده رسانه باشیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم و کلیدواژه‌مان محتوا باشد. اما خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در این حوزه فاقد مهارت‌ها و اثربخشی لازم هستند و نمی‌دانند که سؤالات امروز نباید با پاسخ‌های دیروز جواب داده شوند.

وی با اظهار تأسف از کارکرد ضعیف رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها نقش منفعلانه‌ای دارند و نمی‌توانند مطالبات مردم را منعکس کنند بنابراین مردم از آنها عبور می‌کنند و به آنها اهمیت نمی‌دهند. این مشکلات به کارکرد ضعیف رسانه‌ها بر می‌گردد. ما در تربیت نیروی متخصص و کارآمد با مشکل مواجه هستیم. من براساس تجربه کاری چندین ساله خود در رسانه، با قدرت می‌گویم که پست‌نویسی و کوتاه‌نویسی در موبایل و اینستاگرام و تلگرام نمی‌تواند روزنامه‌نگار تربیت کند بلکه روزنامه‌نگار در تحریریه مطبوعات تربیت می‌شود و به دانش و مهارت بالا می‌رسد. این آموزش‌ها و مهارت‌های کاربردی در دانشگاه‌ها به دانشجویان آموخته نمی‌شود و مطبوعات ارزش افزوده ندارند. به طوری که تولید محتواها بیشتر کپی پیس هستند.

به گفته مدرس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها،گرافیک جهان تا جایی پیش رفته که با صنعت عجین شده است اما در ایران هنر گرافیک در مطبوعات نادیده گرفته می‌شود. یک گرافیک خوب در نشریه هم به تحریریه کمک می‌کند هم به مخاطب. در تمامی دنیا گفته می‌شودکه روزنامه باید 80 درصد دیدنی و 20 درصد خواندنی باشد. برای اینکه فرم محتوا را نجات می‌دهد و مخاطب از طریق گرافیک خوب به محتوا کشیده می‌شود. باید روی سواد بصری و سواد رسانه‌ای کار کرد و فراموش نکنیم که روزنامه نیازمند سردبیر است. سردبیر باید به تیم‌سازی، چینش محتوا، سوژه و سوژه‌شناسی آگاه باشد و شیوه‌های مخاطب‌پروری را بداند. با توجه به این مسائل است که می بینیم در رسانه‌های آمریکا و اروپا 10 سال طول می‌کشد تا فردی خبرنگار شود و 20 سال زمان می‌برد تا دبیر سرویس شود. بعد از آنتازه می‌تواند به شورای سردبیری راه پیدا کند.

مختاریان، یکی دیگر از مشکلات نشریات کشور را ناتوانی آنها در موج‌سازی و موج‌آفرینی عنوان کرد و افزود: رسانه‌ها نمی‌دانند چگونه جریان‌سازی کنند و فضای رسانه‌ای ایجاد کنند. ایجاد فضای رسانه‌ای نخستین درسی است که یک روزنامه‌نگار باید فرا گیرد. در حالی که رسانه‌هادر این زمینه ضعف خبری دارند.

در بعضی از مقالات خارجی گفته شده، رسانه‌ها تا جایی که امکان دارد اخبار مثبت را نشر دهند و با تقویت جنبه‌های سرگرم‌کننده مردم را از فضای استرس و اضطراب دور کنند و نشاط را به خانواده‌ها بازگردانند. من فکر می‌کنم آرشیو رسانه‌ها به عنوان یکی از منابعمکتوب جذاب وسرگرم‌کنندهمی‌تواند منبع بسیار خوبی برای جلب نظر مخاطبان باشد.

به گفته این مدرس دانشگاه،در دنیای امروز ساخت و پخش فیلم و سریال به یک صنعت بسیار بزرگ و کاربردی تبدیل شده است که بسیار هم سودآور است. به طوری که برنامه «گات تلنت» در آمریکا بیش از 5/3 میلیارد نفر در جهان مخاطب دارد. باید توجه داشت که تولید فیلم و سریال و پخش آن بستر مناسبی برای پیگیری اهداف فرهنگی است. کما اینکه در کشورهایی چون ترکیه با تولید سریال‌های انبوه، هم فرهنگ خود را به دنیا معرفی می‌کنند و هم از این طریق با جذب گردشگری سود بالایی را نصیب خود می‌کنند. این کشور توانسته با گسترش صنعت سریال‌سازی در جهت توسعه گردشگری گام‌های مؤثری بردارد. به طوری که 11 درصد گردشگری را مدیون سریال‌هایی است که در تلویزیون نمایش می‌دهد. اما متأسفانه ما از این فرصت‌ها غافل مانده‌ایم. مصداق این امر همین سریال‌هایی است که با سوژه‌های تکراری و بدون خلاقیت ساخته و پخش می‌شود.

مسئولین صدا و سیما می‌گفتند که در دوره کرونا توانسته‌اند فضای شادی و نشاطرا به خانه‌ها بیاورند، در حالی که چنین کاری انجام نشده است. زیرا ما در زمینه تولید فیلم و سریال دچار ضعف برنامه‌ریزی هستیم. این نقاط ضعف باید دیده شده و علت آن‌ها بررسی شود. کشور ما 33 درصد آثار تاریخی جهان را دارد. باتوجه به این مهم نباید فراموش کنیم که صنعت گردشگری سومین صنعت دنیاست و نیاز به کار زیاد روی این صنعت داریم.

وی با اشاره به سیاست‌های ناکارآمد در حوزه انتشار نشریه گفت: روزنامه نیویورک تایمز سه روز زودتر از روزنامه وقایع اتفاقیه در ایران منتشر شد. نیویورک تایمز 168 سال پیش منتشر شد و تنها در دوره کرونا توانست 600 هزار مشترک جدید پذیرش کند. در حالی که وقایع اتفاقیه در ایران وجود خارجی ندارد. یکی از دلایل موفقیت رسانه‌های آمریکایی این است که آن‌هاا می‌توانند از محتوای دیجیتال پول در بیاورند. نیویورک تایمز در بیش از 160 کشور جهان به رویروی دکه‌ها‌ می‌رود و 3790 نفر در آن کار می‌کنند. جالب این‌که جوان‌ترین خبرنگار این روزنامه 51 ساله است. همه موارد نشان دهنده قدرت ملی است که باید از آن درس بگیریم.

وی رسانه مکتوب را مهم‌ترین عامل تأثیر گذار در قدرت ملی دانست و گفت: رسانه مکتوب ویژه نخبگان جامعه است. به دلیل آنکه مخاطب باید باسواد باشد. دانش و خرد نیز محصول خواندن است. ویژگی مکتوب بودن رسانه‌های نوشتاری آنها را به عنوان سند جلوه‌گر می‌کند. «نقد»، به عنوان پدیده‌ای جذاب و گیراتقریبادر حوزه مطبوعات، مقوله ای تئوریزه شده است. حتی شاید دم دست ترین عملکرد رسانه را بتوان نقد کردن دانست.هر حرکت نویی از دل نقد بیرون می‌آید. متأسفانه مسئولین جامعه در طی این 200 سال همیشه رسانه‌ها را تهدید دانسته‌اند و فکر می‌کنند نشریات مزاحمت ایجاد می‌کنند. اگر فکر کنیم که با تعطیلی روزنامه‌ها و نشریات در دوره کرونا از نقد آنها نیز راحت شده‌ایم، باید بپذیریم که اولین بازنده در این قضیه در ابتدا حاکمیت کشور است که پل ارتباطی خود با مردم را قطع کرده و بعد از ‌آن مردم هستند.

موضوع مطبوعات و پسا کرونا بی‌تردید یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های جدی و اساسی بسیاری از روزنامه‌نگاران، سردبیران و مدیران مسئول رسانه‌های مختلف در تمام دنیاست.

یکی از اثرات منفی کرونا بر مطبوعات که آنها را با چالش‌های جدی مواجه ساخت، هشدارهای مربوط به انتقال ویروس کرونا از طریق لمس کردن سطوح و اجسام بود. این نگرانی‌ها موجب شد که مردم با اکراه سراغ مطبوعات بروند. کرونا اضطراب و استرس را به طور جدی و فزاینده به تمام اقشار جامعه منتقل کرد، تا جایی که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرد مردم برای رهایی از استرس اخبار منفی کرونا، در روز 2 بار بیشتر سراغ اخبار نروند. این پیامی منفی برای مطبوعات داشت. به این معنی که مردم کمتر سراغ آنها خواهند رفت. کرونا نشان داد که بشر چقدر در مقابل بیماری‌های مرموز و ناشناخته ضعیف است. اما از سوی دیگرباعث شد که تابوشکنی‌هایی‌ در ابعاد مختلف اجتماعی صورت بگیرد. به این صورت که بسیاری از مشاغل از جمله مطبوعات روش دورکاری را در پیش گرفتند. این یکی از اثرات مثبت کرونا در دورکاری بود و نشان داد دیگر لازم نیست رسانه‌هابه شکل کارمند محوری اداره شوند.

مدیران و سردبیران رسانه‌ها باید به این باور برسند که ممکن است دیگر به دوران قبل از کرونا بازنگردیم و روش کارمند محوری دیگر کارایی نخواهد داشت. دورکاری تجربه خوبی برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بود زیرا می‌توانستند در محل زندگی خود و حتی در دورترین نقطه از محل کار، فعالیت‌شان را ادامه دهند. 

مدرس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها یکی دیگر از فرایندهای کرونا را بحث رسانه‌های آنلاین و حضور گسترده مردم در شبکه‌های مجازی و ظهور پلتفرم‌های جدید دانست و اضافه کرد: روزنامه‌نگاری آنلاین و برخط و پلتفرم‌های جدیدی که در این حوزه بوجود آمد، اثبات کرد روزنامه‌نگاری مکتوب با یک خطر جدی از نظر چاپ مواجه است.اما کرونا نشان داد که روزنامه‌نگار می‌تواند با راه اندازی رسانه خود در توییتر، اینستاگرام، و تلگرام منبع مهم بسیاری از خبرهابرای مخاطبان و حتی رسانه‌ها باشد و روز به روز بر مخاطبان خود بیفزاید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: طبق آمارهای منتشر شده، کاربران ایرانی در رتبه اول استفاده از شبکه‌های اجتماعی جای دارند و گوگل در رتبه نخست وب‌سایت‌های پربازدید ایرانیان قرار دارد. با توجه به این مهم، شبکه‌های اجتماعی به دلیل امکانات و مزایای فراوانی که به وجود آورده‌اند نه تنها تهدید نیستند، بلکه فرصتی هستند که با شناخت صحیح می‌توان در جهت مناسب و درست از آن‌ها بهره‌برداری کرد.

مختاریان هشدار داد: مشکلی که امروز همه با آن درگیر هستیم حجم گسترده اخبار فیک در فضای مجازی است که با سرعت بالایی پیش می‌رود. این اخبار همیشه وجودداشته‌اند ولی با گسترش شبکه‌های اجتماعی و میزان دسترس‌پذیری و نقش مردم در بازنشر آن، انتشار و توزیع و اثرگذاری این اخبار بیشتر شده است. این وظیفه رسانه‌های شناسنامه‌دار است که با تقویت سواد رسانه‌ای و تشخیص اخبار جعلی  و اطلاع‌رسانی به موقع، روایی و درستی یا فیک بودن خبرها را اثبات کرده و با انتشار اخبار جعلی مقابله کنند.

وی با بیان اینکه امروز رسانه‌های دولتی جایگاهی در بین مردم ندارند، گفت: دولت باید از رسانه‌داری بپرهیزد و در دوره سخت کرونا که رسانه‌ها درگیر مشکلات اقتصادی هستند به حمایت از آنها پرداخته و زمینه رشد مطبوعات را فراهم آورد. دولت به جای این‌که یارانه‌ها را در اختیار رسانه‌های خود قرار دهد، بهتر است از تمامی رسانه‌ها به‌طور معقول و مطلوب‌ حمایت کند. چرا که رسانه‌های بخش خصوصی هستند که می‌توانند با انتقادهای سازنده و انعکاس درد مردم، مطالبه‌گری کرده و در انتخاب مسیر درست به دولت کمک کنند.

یکی از وظایف رسانه آگاه‌سازی افکار عمومی نسبت به اثرات مثبت و منفی کروناست. کرونا بسیاری از فرهنگ‌های غلط جامعه را اصلاح و با فرهنگی درست جایگزین کرد. مثل کاهش تجمل‌پرستی در مراسم عروسی و یا مراسم‌های مختلف دیگر.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که رسانه‌ها می‌توانند انجام دهند، به تصویر کشیدن اقدامات ارزشمند و زحمات تلاشگران و ایثارگران عرصه سلامت در مبارزه با کرونا است. هم‌چنین رو‌کردن دست سودجویان دارو و کسانی که در این شرایط سخت نسبت به سلامت مردم خیانت می‌کنند، از دیگر وظایف رسانه‌ها در این دوره است.

وی اظهار امیدواری کرد: رسانه‌ها بتوانندبه دور از هیاهوهای سیاسی و حزبی به آسیب‌شناسی مدیریت کرونا در حوزه‌های مختلف پرداخته وبا بیان تجربه‌های تلخ و شیرین دوره کرونا درسی برای آیندگان باشند. هم‌چنین می‌توان با کار رسانه‌ای قوی و هشدارهای لازم سبک زندگی مردم را تغییر داد. کرونا یک چاقوی دو لبه است، هم فرصت است و هم تهدید. تا به امروز  ما درگیر اخبار تلخ و منفی کرونا بودیم، اما حالا باید به سمتی برویم که امید را در دل مردم زنده نگه داریم و چرخ اقتصادی کشور را به گردش درآوریم. این وظیفه رسانه‌ها است که تلاش کنند و با ارائه راهکارهای مناسب آسیب‌های اجتماعی را به حداقل برسانند.

آینده رسانه ها و پسا کرونا

مسعود ابراهیمی

مسعود ابراهیمی، مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی رکنادر ادامه این نشست گفت: بعد از کرونا یک بی‌اختیاری ویرانگری به وجود آمد که اگر مدیریت نشود می‌تواند آسیب‌های بلند مدت فراوانی را به جامعه وارد سازد.بر همین اساس رسانه‌ها باید در این زمینه از دولتمردان بخواهند تا هر کاری از دستشان برمی‌آید برای و سرو سامان دادن به این وضعیت انجام دهند.

وی افزود: رسانه‌ها در دوره کرونا متحمل خسارات و آسیب‌های فراوانی شدند. از یک سو انتشار آمارهای دروغدر شبکه‌های مختلفخبری و از سوی دیگر رفتارهای نادرست بعضی از مسئولان امر و فضاسازی و امید دادن‌های واهی به مردم باعث شد رسانه‌ها ضربه سختی بخورند. به همین دلیل بی‌اعتمادی مردم نسبت به رسانه‌ها اوج گرفت و رسانه‌ها دچار سانسور و خودسانسوری شدند. از این‌رو لازم استرسانه‌ها در دوره پساکرونا هوشیارتر شوند و با شفاف‌سازی بحث مطالبات اجتماعیزمینه نظارت و مطالبه‌گری مردم را نسبت به مسئولان فراهم آورند و پای مطالبات بایستند تا از این طریق بتوانند حداقل امید را به جامعه بازگردانند.

ابراهیمی در توضیح تأثیرات کرونا بر اقتصاد و قشر محروم جامعه بیان کرد:کرونا ضربه‌های بسیاری را به اقتصاد و قشر محروم جامعه وارد آورد. اما در این بحران بعضی از اقشار بالای جامعه نه تنها آسیب ندیدند، بلکه حتی بعضی از سودجویان با ورود به ماجرای احتکار دارو و گرانیتوانستند از این وضعیت حداکثر استفاده را برده و سودهای میلیاردی نصیب خود کنند.

وی رسانه‌هارا نمایندگانافکارعمومیجامعهوحلقهارتباطیمیانمردمومسوولان دانست کهبا طرح مسائل و مشکلات می‌توانند سازمان‌های مختلف را از زوایای پنهان مشکلات و چالش‌های جامعه آگاه ساختهو با پیگیری‌های لازمبه عنوان بازوانی توانمند در جهت احقاق حقوق حقه مردم تلاش کنند تا جامعه به مطالبات خود برسد.

وی با براز تأسف از اثرات منفی کرونا بر فرهنگ جامعه گفت: کرونا فرهنگ جامعه را دجار مشکلات اساسی ساخت که بهبود آن نیاز به بررسی و توجه فوری دارد.در مدارس و دانشگاه‌ها محدودیت‌های کرونایی مشکلاتی را برای دانش آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها پیش آورد که باید بعد از کرونا روی این فضا کار کرد.

مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی رکنادر ارتباط با چالش‌های سینمای کشور در دوره پساکرونا اظهار کرد: امیدوارم سینما به فضای قبلی بازگردد و تهیه کنندگان و فیلمسازان بتوانند با فیلمسازی و نمایش تلخ وشیرین‌های دوره کرونا و فداکاری‌هایی که انجام شده به بهبود فضای سینمای کشور کمک کنند

وی افزود: مشکل ما در رسانه‌هایمکتوب مربوط به سردبیران، بستن تیم برای کار یک رسانه، بی‌هدف بودن، سیاسی‌کاری و بکارگیری نیروهای ضعیف در این بخش است. از این رو دغدغه رسانه‌هااین است که از نیروهای باکیفیت‌تری استفاده کنند. اگر رسانه‌هابتوانند از یکدیگر حمایت کنند اتفاق خوبی خواهد افتاد. علاوه بر این، رسانه‌هایمستقل رسانه‌هایی هستند که می‌توانند رکن چهارم دموکراسی باشند ولی رسانه‌هایحزبی نمی‌توانند در این فضا قرار گیرند.

داریوش آرمان

داریوش آرمان، سردبیر  روزنامه جهان صنعت در سخنانی گفت: کرونا ثابت کرد می‌توان دموکراسی و آگاه‌سازی را به شکل گسترده‌تری به جوامع تعمیم داد. خیلی از کشورها کرونا را انکار کردند اما رسانه‌هابخصوص رسانه‌هایدیجیتال و آنلاین اثبات کردند که مسئله کروناوجود دارد و باید آن را قبول کرد.

وی افزود: انتشار گسترده اطلاعات غلط و اخبار جعلی در رسانه‌هایاجتماعی به یک خطر جهانی تبدیل شده است. اما در این میان، وظیفه رسانه‌هایشناسنامه‌دار و مکتوب است که اخبار و اطلاعات درست را به مردم ارائه کنند.

آرمان تأکید کرد: من فکر نمی‌کنم دوره افول مطبوعات فرا رسیده باشد، بلکه روزنامه‌هاو نشریات شناسنامه‌دار هویت دارند و بعد از سال‌ها انتشار و جلب اعتماد مردم هیچ‌گاه خودزنی نمی‌کنندو اخبار جعلی منتشر نمی‌کنند.

سردبیر  روزنامه جهان صنعت بیان کرد: مخاطبان رسانه‌هادر این دوره خیلی باهوش‌تر شده‌اند و سراغ اخباری می‌روند که از صحت و درستی آن تا حد امکان اطلاع داشته باشند. بنا بر این دولتمردان و مسئولان باید فضایی ایجاد کنند که مردم بتوانند خوراک اول خبری را از رسانه‌هایداخل دریافت کنند. در غیر این صورت نقص بزرگی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

تهیه کننده گزارش:لیلا نوری میاندوآب

تعداد بازدید : ۳,۶۲۰
(چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰) ۰۸:۴۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید