بهترین راه مبارزه با
اخبار جعلی تقویت نهاد روزنامهنگاری و سواد رسانهای است
بهگزارش روابطعمومی
دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، سخنرانان حاضر در این نشست که با همکاری
سامانه سواد رسانهای «زینو» برگزار شد، ضمن تاکید بر بر لزوم راه اندازی میز
شناسایی اخبار جعلی در رسانهها تاکید کردند: بهترین راه مبارزه با
اخبار جعلی تقویت نهاد روزنامهنگاری است و باید در کشور نهضت سواد رسانهای بهطورجدی
ایجاد و تقویت شود.
محمدرضا نوروزپور
روزنامهنگار و مدیرعامل سابق خبرگزاری ایرنا طی سخنانی با بیان اینکه در فضایی
زندگی میکنیم که در احاطه کامل رسانه، شبکههای اجتماعی و پیامرسانها هستیم
تصریح کرد: امکان ساخت خبر جعلی و نشر و توزیع گسترده آن بهموازات رشد و توسعه
فناوریهای نوین بیشتر شده است و تردیدی نیست که اخبار جعلی بر اذهان و قلوب افکار
عمومی تأثیر میگذارد و باید برای مبارزه با آنها چارهای اندیشید.
وی مطرح کرد: آنچه
مشخص است اینکه بهترین راه مبارزه با اخبار جعلی تقویت نهاد روزنامهنگاری است و
باید در کشور نهضت سواد رسانهای بهطورجدی ایجاد و تقویت شود تا از این مسیر سطح
آگاهی و فهم و درک مخاطبان افزایش پیدا کند. هر چقدر که میتوانیم باید از وسایل ارتباطجمعی برای ارتقاء
سطح سواد رسانهای مخاطبان استفاده کنیم و مردم را بیش از پیش ترغیب کنیم که در
مبارزه با اخبار جعلی همراه باشند.
تبیین ماهیت اخبار
جعلی و آسیبهای آن به اعتبار رسانهها، تبعات فردی و اجتماعی گسترش اخبار جعلی و
عوامل موثر بر نشر و توزیع گسترده آن و شیوههای مقابله با گسترش فیکنیوزها
ازجمله محورهای مورد اشاره مدیر عامل سابق خبرگزاری ایرنا در این نشست بود.
در بخش دیگری از این
نشست، مریم سلیمی روزنامهنگار و پژوهشگر ارتباطات، بزرگترین لطمه اخبار جعلی را
تضعیف روزنامهنگاری حرفهای و کاهش اعتماد به رسانههای جریان اصلی و کمرنگ شدن
نقش رسانهها برای مدیریت موثر افکار عمومی در شرایط خاص و بحرانی دانست و اظهار
کرد: تبعات این مسأله به اکوسیستم رسانهای و گردش صحیح اطلاعات صدمه زده و میتواند
به سردرگمی مخاطبان و کاربران در تشخیص رسانه و منبع معتبر، تأثیرات منفی بر روان
جامعه، اختلال در اتخاذ تصمیمات منجر شود.
این مدرس دانشگاه با
ارائه راهکارهایی برای کمک به حفظ اعتبار رسانهها و مدیریت اخبار جعلی و اطلاعات
گمراهکننده، اظهار کرد: تقویت روزنامهنگاری در سطح حرفهای و تخصصی، آموزش حرفهای
فعالان رسانهای و نیز آشنا ساختن آنها با تشخیص و راههای مقابله با اخبار جعلی
و اطلاعات گمراه کننده، همکاری بهتر و نزدیکتر رسانهها و دانشگاهها و انجام
تحقیقات دانشگاهی موثر برای مقابله با اخبار جعلی، ایجاد میز خبر جعلی در رسانهها،
راستی آزمایی اخبار و آگاه سازی لازم به ویژه در شرایط خاص و بحرانی، ایجاد
اتحادهای رسانهای به خصوص در شرایط خاص و بحرانی، بهرهگیری از تجارب دیگر رسانه
ها و نیز دیگر کشورها، تدوین منشورها و دستورالعملهایی توسط رسانهها برای مقابله
با اخبار جعلی و تدوین قوانین لازم برای مقابله با اخبار جعلی را می توان از جمله
این موارد برشمرد.