شنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۵
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۳۳۲
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات
دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار می‌کند:

نشست تخصصی جایگاه حکیم نظامی گنجوی در رسانه‌های ادبی

نشست تخصصی جایگاه حکیم نظامی گنجوی در رسانه‌های ادبی
(شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰) ۰۹:۵۵

 

 

هم‌اندیشی تخصصی " جایگاه حکیم نظامی گنجوی در رسانه های ادبی " روز یک‌شنبه 8 اسفند ماه از ساعت 10 الی 11:30 در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزارَ می‌شود. جمال‌ الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی (زاده ی ۵۳۵ هـ. ق در گنجه – در گذشت ۶۰۷–۶۱۲ هـ. ق) شاعر و داستان‌ سرای ایرانی و پارسی‌گوی حوزه ی تمدن ایرانی در قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی) ، که به‌ عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌ است.

نظامی را بی شک باید در شمار استادان مسلم زبان فارسی دانست.اگر چه داستان سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده است، لیکن تنها شاعری است که تا پایان قرن ششم هجری توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به حد اعلای تکامل برساند، نظامی است.او در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند و توصیف طبیعت و اشخاص و احوال آنها در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته است. نظامی در زمره ی گویندگان توانای شعر فارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوه ی او بر شعر فارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. سال 1395 با پیشنهاد دکتر سعید شفیعیون 21 اسفند به نام روز بزرگداشت نظامی گنجوی به عنوان یکی از بزرگان ادب پارسی در شورای عالی انقلاب به تصویب رسید.

به همین مناسبت دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها در نظردارد  در راستای پاسداشت این شاعر ایران زمین مراسم بزرگداشتی در قالب یک هم‌اندیشی با عنوان "جایگاه حکیم نظامی گنجوی در رسانه‌های ادبی"برگزار کند.

نقش زبان فارسی در منظومه فکری ادبی نظامی، فرهنگ‌شناسی اشعار نظامی، مروری بر زندگی‌نامه و دیدگاه‌های وی، نقش نظامی در ادبیات جهان، مروری بر عرفان، نگاه‌های فلسفی و جامعه‌شناختی نظامی و نقش رسانه‌های ادبی درپاسداشت نظامی گنجوی از جمله محورهای این نشست به شمار می رود.

سخنرانان:

- سر کار خانم دکتر مریم خلیلی جهان تیغ،؛استاد زبان و ادبیات پارسی دانشگاه سیستان و بلو چستان ،سردبیر پژوهشنامه ادب غنایی و مدیر کارگروه ادبیات غنایی انجمن ترویج زبان و ادب پارسی ایران

- سرکار خانم دکتر محبوبه خراسانی،مدیر مسئول نشریه مطالعات و زبان و ادبیات غنایی

- سرکار خانم دکتر لیلا شکوه فر، مدرس،مشاور و پژوهشگر   

- سرکار خانم دکتر گیتا علی آبادی، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

 

لینک نشست:https://www.skyroom.online/ch/rasaneh.org/neshast

تعداد بازدید : ۳,۷۳۲
(شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰) ۰۹:۵۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید