یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۳
سرویس : پژوهش
کد خبر : ۱۵۹۵۰
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس پژوهش

نشست تخصصی رسانه ایرانی،جهش تولید و مشارکت مردمی برگزار شد

نشست تخصصی رسانه ایرانی،جهش تولید و مشارکت مردمی برگزار شد
(یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۰۹:۲۳

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، این نشست با حضور زهرا پورامینی، دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و منابع انسانی و آرین طاهری، پژوهشگر و جمعی از علاقه‌مندان این حوزه برگزار و در آن به مهم‌ترین موضوعات و راهکارهای اساسی در تحقق اهداف شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» مدنظر مقام معظم رهبری  و پرداخته شد.

زهرا پورامینی در این نشست با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که سال جدید را سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری فرمودند گفت: وقتی نامگذاری سالی اتفاق می‌افتد، باید دانست که فقط نام‌گذاری مهم نیست، بلکه پرداختن مسئولین و ارگان‌های ذی‌ریط به مؤلفه‌ها و ابعاد این موضوع است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: پیشنهاد من در رابطه با جهش تولید با مشارکت مردم این است که مراحل مختلف تولید و الزامات آن شناسایی شده و ابعاد آن تحلیل شود. بنابر این وقتی یک مسئله استرانژیک مطرح می‌شود، در کنار آن باید نحوه رسیدن به آن هدف نیز بررسی شود. مثلاً در رابطه با تغییراتی که سال گذشته در حوزه تولید اتفاق افتاد، مسئله معیشت مردم نیز مورد توجه قرار گرفت. به همین دلیل طرح این مباحث می‌تواند حاوی نکاتی برای دریافت این موضوع باشد که چگونه می‌توان مسئله معیشت مردم را پیش برد و چگونه آنها را وارد این عرصه کرد.

 

وی تأکید کرد: مسئله مردم و نقش آنها در حل مسائل کشور نشان از اهمیت سرمایه‌های اجتماعی و انسانی در جامعه دارد و باید ببینیم چگونه می‌توان مشارکت‌های مردمی را افزایش داد و چرا تا این حد روی مشارکت‌های مردمی تإکید شده است.

پور امینی در راستای تحقق بخشیدن شعار سال در یک جمع‌بندی گفت: برای تحقق شعار سال باید برنامه‌ریزی‌هایی از طرف دولت صورت گیرد و الزامات و موانع تولید شناسایی شده و نقش هر یک از ارگان‌ها در این زمینه مشخص شود. به‌خصوص در حوزه رسانه باید دید چه راهکارهایی را می‌توان در این حوزه برای جلب مشارکت‌های مردمی و رسیدن به جهش تولید ارائه کرد.

جهش تولید با مشارکت مردم

وی افزود: هر جایی که مشارکت مردم بوده ما شاهد موفقیت روز‌افزون در آن حوزه بوده‌ایم. مسئولان کشور هم به این موضوع واقف هستند که رشد وجهش تولید در کشور بدون حضور مردم اتفاق نخواهد افتاد. بنابر این کلید حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در ارتباط تنگاتنگ بین مردم و جامعه است که باعث می شود شاهد رشد اقتصادی در کشور باشیم.

مشارکت مردمی به دلیل ظرفیت‌های زیادی است که نقش مردم می‌تواند در اقتصاد کشور داشته باشد و باید اقتصاد کشور را به سمت مردمی شدن پیش ببریم. از سویی مردمی کردن اقتصاد و افزایش مشارکت در اقتصاد با یک سری چالش‌ها همراه است. مثل واگذاری سهام عدالت که با خود چالش ‌هایی به همراه داشت یا در حوزه‌های مختلف مثل شرکت‌های دانش بنیان. ما انتظار داریم نقش مردم و سرمایه‌های اجتماعی را بالا ببریم.

اگر بخواهیم انتظار جهش داشته باشیم بدون برنامه‌ریزی توسط مسئولین کشور یا حضور مردم و ارگان‌های مختلف چنین چیزی امکان نخواهد داشت. جهش تولید هم‌چنین می‌تواند منجر به افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه شده و اشتغالزایی را در پی داشته باشد.

آرین طاهری سخنران دیگر این نشست در ارتباط با موضوع این نشست گفت: زاویه دید من در این بحث از دریچه خود رسانه است و اینکه آیا خود رسانه می تواند مصداقی برای این موضوع باشد که با مشارکت مردمی به جهش تولید رسید.

وی با طرح سه سطح از اقتصاد رسانه گفت: در اقتصاد رسانه شکلی از صورت‌بندی مسئله اقتصادی را داریم که قائل به سه سطح است. سطح اول، زیرساخت‌های فناورانه و حقوقی رسانه است که معمولاً این سطح بنیادین از نظر دور است و خیلی کم در مورد آن بحث می‌شود و ما روی آن کم کار کرده‌ایم.

سطح دوم، نظام کسب و کار و بازار رسانه است. اگر از مثال تئاتر برای بیان این موضوع استفاده کنیم، می‌توان گفت نظام حقوقی رسانه پشت صحنه ماجرا و بازار رسانه نیز آن چیزی است که در صحنه اتفاق می‌افتد.

سطح سوم اقتصاد رسانه نیز تماشاچیان هستند که از این نمایش تأثیر می‌پذیرند. به این سطح، اثر بیرونی نظام رسانه یا اقتصاد رسانه می‌گوییم. یعنی آن چیزی که تماشاگران از برآیند بازیگران حوزه کسب و کار دریافت می‌کنند. این فهم سه سطحی مبنای عرایضی است که می‌خواهم در اینجا بیان کنم. هم در ارتباط با شعار سال و هم ارتباط آن با نظام رسانه‌ای. قطعاً با این شاکله نظام رسانه‌ای نمی‌شود به آن کمک‌هایی که برای رشدهای گام دوم انقلاب اسلامی از سوی نظام رسانه‌ای انتظار داریم، برسیم. 

وی افزود: من چند پیش فرض دارم و فکر می‌کنم اصلاح نظام رسانه‌ای درکشور یک ضرورت است و یکی از اصلاحات آن از مسیر تحقق آرمان رسانه‌های خصوصی در کشور است.

به طور کلی یکی از مشکلات نظام رسانه‌ای مداخله حاکمیتی و دولتی در عرصه تولید و توزیع و محتوای رسانه است. یعنی بخش زیادی از یارانه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تولید و توزیع مصرف می‌شود. وقتی از زیرساخت‌های رسانه صحبت می‌کنیم یعنی مطلوب آن است که آن توان و انرژی و بودجه در لایه‌های زیرساخت‌های فناورانه و حقوقی نظام رسانه‌ای متمرکز شود. در آن جا ما نیاز به مداخله جدی حاکمیتی و دولتی داریم.

آن چیزی که ما الان داریم این است که دولت و حاکمیت ما الان در حوزه تولید و توزیع دخالت می‌کند که ضرورتی ندارد. ما این مشکل را به انحاء مختلف در رسانه‌های دیگر نیز می‌بینیم. هم در انتشار کتاب و هم در سیما. اینها از مداخلات غیر ضروری حاکمیتی است که باید بیرون بیاید و در لایه‌های زیرساخت‌های فناورانه متمرکز شود.

در بحث زیرساخت‌های فناورانه و کسب و کارها، بازار سرمایه، مؤلفه‌های فرهنگی اقتصاد رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی نیز ما نیاز به تغییر حاکمیت داریم و باید تا جای ممکن حاکمیت خودش را از دایره مستقیم ذی‌نفعان خارج کند. به اعتقاد من یکی از راه‌های اساسی مشارکت دادن مردم در جهش نظام رسانه‌ای دقیقاً همین موضوع است.

در سطح دوم نظام رسانه‌ای و در بحث کسب و کارها یک چرخه چهار مرحله‌ای داریم که در آن باز نقش مردم اهمیت دارد. باید دید چگونه می‌توان از حضور مردم برای بهبود فضای کسب و کار استفاده کرد. آن چرخه چهارگانه عبارت است از: تولید، توزیع، توصیه به مصرف و مصرف رسانه‌ای. در این بخش هم باید آن ظرفیت‌‌های مردمی را درگیر کرد.

در بحث زیرساخت‌های فناورانه و حقوقی رسانه‌ای باید از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بلند مدت به طور مداوم استفاده کرد. به نظر می‌رسد زیرساخت‌های موجود باید به سمت بخش خصوصی هدایت شود تا به یک انفجار تولید فرهنگی  منجر شود که آن هم با مشارکت‌ مردمی قابل انجام است. 

 

 

تعداد بازدید : ۶۰۷
(یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۰۹:۲۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید