نمایش جزییات خبر
۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۱۷

رویداد «مثل اربعین» در شیراز برگزار می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: امسال رویداد «مثل اربعین» تا 2 هفته آینده با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی توسط مجموعه های مردمی برگزار می شود و مجموعه هایی مثل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای کمک به رونق بیشتر این رویداد فعالیت می کند.
رویداد «مثل اربعین» در شیراز برگزار می شود

حمیدرضا قانعی، در حاشیه برگزاری سومین سوگواره ملی آواها و نواهای عاشورایی در شیراز، به خبرنگار پیام خبر گفت: یکی از اتفاقات و رویدادهای مهم مذهبی که به تعبیر امام راحل (ره)، باعث زنده نگهداشتن اسلام است، ایام محرم است که مردم ما از دیرباز پایبند آئین ها و رسوم مختلف برای گرامیداشت این ایام بوده اند.

یکی از ظرفیت های خیلی جدی استان شعر است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با یادآوری این مطلب که اداره کل استان فارس برنامه ریزی کلی انجام دادیم که در کنار برنامه های مردمی باشیم که در حال برگزاری آیین و رویدادها و مناسبت ها هستند، تاکید کرد: تلاش کردیم در حوزه ستادی باقی بمانیم و وجوه مردمی کار را لطمه نزنیم.

وی افزود: یکی از ظرفیت های خیلی جدی که در استان وجود دارد ظرفیت شعر است در نقاط مختلف استان فارس ظرفیت های بی بدیل در حوزه شعر و ادبیات وجود دارد و به همین مناسبت شب شعرهای آئینی استان را رصد کردیم که اعم از شب شعر رضوی، علوی، مهدوی و شب شعر عاشورایی هستند، از این شب های شعر حمایت کردیم و تلاش شد رونق بیش از پیش با هم افزایی صورت گرفته انجام شود.

با هنر تعزیه، مردم با عاشورا و ارزش های عاشورایی آشنا می شوند

قانعی با اشاره به موضوع تعزیه که از دیرباز در فارس مورد توجه بوده است، افزود: با هنر تعزیه، مردم با عاشورا و ارزش های عاشورایی آشنا می شدند که با تجزیه و تحلیل در امر تعزیه سعی کردیم که به مراسم های تعزیه در شهرستان های مرودشت، فسا و لامرد رونق ببخشیم که از پیوست های رسانه ای گرفته تا حمایت های دیگر بوده است که امیدوارم باعث رونق بیشتر این هنر معنوی شود.

وی گفت: سوگواره ملی آواها و نواهای عاشورایی یک اتفاق مناسب بود که از سه سال پیش در شیراز راه افتاد و جای آن در کنار سوگواره ها، مهرواره ها و سایر اتفاقات خالی بود و این سوگواره در برنامه «معلی» هم نقش بیشتری پیدا کرده و قبل از برنامه «معلی» هم مکتب هنرهای آئینی پیشنهاد اجرای این سوگواره را داد و با توجه به تنوع آیین های عاشورایی که در فارس وجود دارد، با محوریت های گروه های مردمی این سوگواره راه اندازی شد.

قانعی گفت: امیدوارم هم افزایی صورت بگیرد بیش از پیش زمینه ماندگاری و مانایی آیین های عاشورایی شکل بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت های هنرمندان حوزه خوشنویسی، گفت: این هنرمندان علاوه بر خوشنویسی مشق قدر، امسال مشق عاشورا و محرم را اجرا کردند که اشعار و کلام های مرتبط عاشورا، اسامی بزرگان و شهدای واقعه کربلا را به رشته تحریر درآوردند که به زودی نمایشگاه آن برپا می شود.

رویداد «مثل اربعین» تا 2 هفته آینده

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: امسال رویداد «مثل اربعین» تا 2 هفته آینده با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی توسط مجموعه های مردمی برگزار می شود و مجموعه هایی مثل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای کمک به رونق بیشتر این رویداد فعالیت می کند، این فضاسازی اربعین برای خانواده هایی است که خردسالانی دارند و نمی توانند در اربعین حسینی شرکت کنند و سال گذشته هم تجربه موفق آن انجام شد و امسال با حضور ابوذر روحی و با حضور افراد برجسته ادبیات آیینی در شیراز برپا می شود.

وی گفت: حمایت از مجموعه و موکب هایی که در سفر اربعین حضور دارند را حمایت خواهیم کرد و سفیرانی که در اربعین حضور می یابند را از لحاظ هدایای فرهنگی غنی کنیم که بتوانند به کودکان در سفر اربعین برای انگیزه بیشتر هدیه بدهند.

قانعی گفت: تلاش کردیم به عنوان متولی فرهنگی و هنری استان نقش پررنگی در کنار مجموعه های فرهنگی و هنری در ایام محرم و اربعین داشته باشیم.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید