نمایش جزییات خبر
۷ آبان ۱۴۰۳ ۱۱:۲۵

کارگاه کتاب در بلغارستان؛ «ایران مجموعه بی‌نظیری از گنجینه‌های معنوی تمدن بشری است»

کارگاه معرفی کتاب و داستان نویسی تاریخی و روایی با حضور اسوتان کولف نویسنده مجموعه چند جلدی تاریخ ایران، جلد اول و دوم، کورش کبیر و هخامنشیان و ناشر این اثر و با استقبال فرهنگ دوستان و علاقه‌مندان به کتاب بلغاری و شماری از هموطنان ایرانی در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان برگزار شد.
کارگاه کتاب در بلغارستان؛ «ایران مجموعه بی‌نظیری از گنجینه‌های معنوی تمدن بشری است»

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدای این کارگاه فرهنگی و آموزشی، مسعود احمدی رایزن فرهنگی کشورمان این برنامه را ابتکاری برای گردهم آمدن اهالی کتاب دور یکدیگر دانست و گفت: یکی از مشکلات اصلی جهان امروز دوری از کتاب و نگارش است.

وی افزود: دنیای معاصر که غرق در دیجیتالیسم و فضاهای مجازی شده است، امروز بیشتر از قبل به بازگشت به هویت کتبی و تأمل و نگارش نیاز دارد و کتاب همدم همیشگی انسان گم شده امروز باید باشد.

احمدی با تجلیل از اسوتان کولف که کار نگارش مجموعه چند جلدی تاریخ ایران باستان به زبان بلغاری و به روایت داستان را شروع کرده است، گفت: این کتاب به زیبایی به مسائل دنیای باستان و باشکوه هخامنشی به شیوه داستانی ورود کرده است و همین باعث می‌شود که خواندن آن برای خواننده جذابیت بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: نویسنده این اثر با استفاده از تکنیک تلفیق تاریخ و روایت و حکایت تلاش کرده است تا اتفاقات تاریخی این دوره مهم جهان در ایران را خوشایند مخاطب عمومی ارائه و عرضه کند و در این کار موفق بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صوفیه آمادگی دارد تا کارگاه‌های نویسندگی و کتاب را به صورت منظم و برای علاقه‌مندان ایرانی و بلغاری برپا کند.

رایزن فرهنگی کشورمان با ارائه نقشه‌های متعدد از ایران فرهنگی و ایران تاریخی و جغرافیایی تأکید کرد که فرهنگ ایرانی از شرق دور تا اروپا امتداد داشته و دارد و در تمام نقشه‌های دوران باستان و بعد از آن جنوب جغرافیایی ایران به نام خلیج فارس ثبت شده و شمال آن تا جنوب سیبری امتداد داشته است.

وی با استناد به لوح فرمان کوروش گفت: این لوح فرمان، به عنوان اولین دستورنامه حقوق بشر جهان شناخته می‌شود و در زمانی که در تمام دنیا خون و خونریزی افتخار بود، ایرانیان به صلح و محبت و دوستی و آزادی و دوری از برده داری افتخار می‌کردند و این ایرانیان بودند که هم آزاد زندگی می‌کردند و هم بسایر از اقوام در اسارت را آزاد کردند، از جمله یهودیان را که آزادیشان از بابل و بین النهرین را مدیون ایرانیان بوده و هستند.

تمدن ایران زمین به مخاطبان نوجوان و جوان غربی معرفی شود

در ادامه، اسوتان کولف نویسنده کتاب چند جلدی تاریخ داستانی ایران، کورش کبیر تأکید کرد: این مجموعه دو جلدی در 1300 صفحه، آغاز یک مجموعه سیزده جلدی از رمان تاریخی روایی ایران باستان است. ایران مجموعه بی‌نظیری از گنجینه‌های معنوی تمدنی بشری است و دنیای امروز مدیون تمدن ایران است و باید این تمدن را هرچه بیشتر به مخاطبان نوجوان و جوان غربی معرفی کرد.

کولف با اشاره به اینکه شغل رسمی وی به عنوان قاضی از نویسندگی فاصله دارد، گفت: ابتدا تلاش داشته است تا با یک مجموعه تاریخی دیگر کارش را آغاز کند، لیکن درحین تحقیق با تاریخ شگفت انگیز ایران مواجه شده و تصمیم قطعی می‌گیرد تا درباره ایران بنویسد و درباره تمدن ایرانی کار داستانی انجام دهد.

نویسنده کتاب تاریخ روایی و داستانی ایران با اشاره به سختی‌های فهم آثار تاریخی گفت: یکی از راه‌های جذاب کردن تاریخ برای مخاطبان عمومی به داستان کشیدن آنهاست و برای به داستان کشیده شدن آنها باید تسلط کافی به حوادث تاریخی داشت.

به باور کولف، اثری در داستان نویسی جذاب می‌شود که خط دراماتیک مستمر و اخلاقمند اما با فراز و فرودی را دنبال کند.

پتیو حاجیف محقق و مورخ بلغاری نیز در سخنانی، با تاکید بر اهمیت رویکرد به تاریخ و تاریخ نویسی اثر داستانی و تاریخی «کولف» را نقطه عطفی در تاریخ معاصر داستان نویسی بلغار دانست و از کولف به عنوان اثری مشابه آثار نویسنده معروف ژول ورن یاد کرد که قرن‌ها به جا مانده است.

وی همچینن، بیان کرد: این اثر در نهایت سیزده جلدی می‌تواند زمینه تولید یک مجموعه نمایشی فاخر در زمینه تاریخ ایران باستان را فراهم کند و از هم اکنون برخی از فیلمسازان بزرگ جهان در جریان تولید این متن بزرگ قرار گرفته و بررسی‌های خود را برای امکان به تصویر کشیدن آن آغاز کرده‌اند.

خانم اسنژانا تودوروا رییس اتحادیه خبرنگاران بلغارستان، ابتکار عمل رایزنی فرهنگی کشورمان در بخش‌های تمدنی را ستود و ابراز امیدواری کرد این جریان سازی‌های فرهنگی بتواند در مقابل هجوم اخبار نادرست رسانه‌ای نسبت به تمدن عظیم و کهن ایرانی اسلامی موثر و تاثیر گذار باشد.

در پایان برنامه، پرسش و پاسخ با حضور نویسنده کتاب و حاضران در مراسم اجرا شد.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید