نمایش جزییات خبر
۲۴ آبان ۱۴۰۳ ۲۲:۳۵

برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب الگوی مصرف موسیقی جوانان ایرانی/ درخشان : رشد قابل توجه نویسندگان و مولفان استان در تازه های چاپ

نشست نقد و بررسی کتاب «الگوی مصرف موسیقی جوانان ایرانی» با حضور نویسنده و منتقدین کتاب در یاسوج برگزار شد.
برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب الگوی مصرف موسیقی جوانان ایرانی/ درخشان : رشد قابل توجه نویسندگان و مولفان استان در تازه های چاپ

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد،نشست نقد کتاب «الگوی مصرف موسیقی جوانان ایرانی» به نویسندگی صیاد خردمند دانش‌آموخته دکترای جامعه‌شناسی و فعال حوزه فرهنگ در سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت هفته" کتاب و کتابخوانی" گفت؛ کتاب خردمند در حوزه مصرف موسیقی نوشته شده است و از این حیث مربوط به حوزه  کاری این  اداره کل است.

درخشان در ادامه افزود: نویسنده کتاب علاوه بر پژوهش و نویسندگی فعال حوزه اجتماعی و رسانه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص محتوای این کتاب گفت: مصرف موسیقی حوزه پر مناقشه در کشور ماست و امروزه به امری عمومی تبدیل شده است و نیازمند پژوهش و تحقیقات متعددی است.

مجید بایگان معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست اظهار داشت، یکی از اهداف جلسات نقد کتاب ارتقای کیفی آثار است، با نقد های درست و اصولی می‌توان کیفیت آثار را بهبود  بخشید.

وی در ادامه افزود، تا پیش از این آثار استانی بیشتر در حوزه تاریخ و فرهنگ عامه نگاشته شده اما کتاب حاضر از این حیث دارای جنبه های نو و جدیدی است.

سید رحمان مرتضوی منتقد کتاب مذکور در این نشست گفت: نقد به معنای رد محتوای کتاب نیست و احترام به ارزش نویسنده و قلم است؛ این کتاب تخصصی، فنی و کاملاً علمی است.

وی ادامه داد:خردمند در این کتاب با نگاهی جامعه‌شناختی و روش‌مند به مصرف موسیقی در کشور پرداخته است و در خلال کتاب با مباحثی مانند: ساختار، هویت، مخاطب فعال و منفعل روبه رو می شویم، یا گریزی به بحث کنش و ساختار، موسیقی‌های اعتراضی و انتقادی می‌زند.

مرتضوی افزود: کتاب دارای برجستگی‌های زیادی است؛ از قلم توانمندی برخوردار و دارای ایده بدیعی است، اما شاید بخش‌های ابتدایی کتاب برای مخاطب غیرعلوم انسانی سخت‌خوان باشد.

وی تصریح کرد: کتاب عدد و رقم نیست و یک کار کیفی همراه با استدلال‌های ذهنی است که می‌تواند اثر مطلوبی برای سیاست‌گذاران فرهنگی باشد.

مرتضوی در پایان گفت: در این کتاب می‌شد به بررسی موسیقی‌های محلی نیز پرداخت.

دکتر ابراهیم دباغ از اساتید دانشگاه، دیگر ناقد این نشست اظهار داشت: این کتاب اثر فاخری است، بسیار خوب از زاویه جامعه‌شناختی به مساله پرداخته است.

دباغ افزود: یکی از برجستگی‌های کتاب این است که نظریات کلاسیک و جدیدتر را به خوبی در کنار هم استفاده کرده است؛  مشکلات نگارشی کتاب کم بود.

وی تصریح کرد: در این کتاب به‌صورت ظریف و ریز  وضعیت مبهم موسیقی در کشور نقد شده است.

دباغ انتقادات خود را از این کتاب عنوان کرد و گفت: فصل‌بندی کتاب می‌توانست بهتر از این باشد و در چاپ‌های بعدی می‌توان روی این موضوع تمرکز کرد.

وی بیان کرد: کتاب به صورت کلی دارای دو بخش اول و دوم می‌باشد؛ بخش ابتدایی سخت‌خوان و ثقیل است اما در بخش دوم نویسنده روان‌تر شده است و نویسنده بیشتر نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کرده است.

صادق خاک‌نژاد معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از دیگر منتقدین این نشست در خصوص کتاب گفت: همانطور که مستحضرید این کتاب با نگاهی اجتماعی و جامعه‌شناسانه به پدیده موسیقی و مخاطبان موسیقی پرداخته است.

وی اضافه کرد: نقد ابتدایی‌ام این است که این کتاب بیشتر نظریه‌محور است و بیش از نیمی از کتاب نظریه اندیشمندان است اما به نحوی هنرمندانه به پدیده هایی مانند: فرهنگ، موسیقی و مصرف پرداخته است.

خاک‌نژاد افزود: فرهنگ ایرانی از دیرباز با موسیقی عجین بوده است که می‌توانست به این تاریخچه پرداخت و به نکیسا، باربد، بامشاد و دیگران اشاره کرد.

صیاد خردمند نویسنده این کتاب در نشست مذکور گفت: دغدغه ابتدایی کتاب مساله‌مندی پدیده موسیقی در کشور بود، در واقع در بین مصارف موسیقی عموم جامعه را درگیر خود کرده است.

وی افزود: اغلب ادبیات جامعه‌شناختی موسیقی حول نسبت و رابطه طبقه با موسیقی و هنر می‌چرخد و در این اثر تلاش کردیم در دام این موضوع گرفتار نشویم.

نویسنده این کتاب ادامه داد: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد طبقاتی بودن مصرف موسیقی در مورد جامعه ایران آنچنان دقیق نیست، چرا که موسیقی در کشور ما اساسا ارزان، در دسترس و همه جایی شده است.

خردمند تصریح کرد: مخاطبان موسیقی دارای ذائقه‌های تک‌بعدی بودند، اما امروز با «همه چیز خوارگی فرهنگی» روبه‌رو هستیم و افراد می‌توانند چند ژانر موسیقی مانند سنتی، پاپ، رپ و محلی را دنبال کنند.

وی اضافه کرد: الگوپذیری و الگوهای مرجع در بحث گرایش به مصرف موسیقی دارای اهمیت است؛ به گونه‌ای که ما شاهد سه سنخ ( الگوپذیری منفعلانه، فعالانه و متظاهرانه) هستیم.

خردمند در ادامه گفت: این اثر نشان می‌دهد که ذائقه موسیقیایی افراد در تعامل رفت و برگشتی میان کنش و ساختار شکل می‌گیرد و افراد اگرچه خود سبک و ژانر موسیقی خود را انتخاب می‌کنند اما به تعبیر افراد متاثر از قواعد و منابع خاصی است که در هر ساختار دست به انتخاب می زنند.

 

روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید