نمایش جزییات خبر
۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۵۷

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس: هدف سوگواره نواهای عاشورایی پیوند نسل جدید با این آیین‌هاست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که معتقد است سوگواره آواها و نواهای عاشورایی موجب رونق هر چه بیشتر اسلام در سرزمین ایران شده، گفت: هدف از برگزاری این رویداد احیا و تحکیم سنت‌ها ‌و میراث عاشورایی اقوام و مناطق سراسر ایران اسلامی و پیوند نسل جدید با عاشورا و آیین‌های عاشورایی‌ست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس: هدف سوگواره نواهای عاشورایی پیوند نسل جدید با این آیین‌هاست

حمیدرضا قانعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سومین سوگواره بین‌المللی آواها و نواهای عاشورایی با حضور گروه‌هایی از ۹ استان کشور در تالار حافظ شیراز در حال برگزاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: از همان ابتدا که گروه‌های مردمی در قالب طرفداران مکتب‌ هنرهای آیینی شیراز پیگیر برگزاری این رویداد شدند هدف خود را بر پایه احیا و تحکیم سنت‌ها ‌و میراث عاشورایی اقوام و مناطق سراسر ایران اسلامی و جهان تشیع در سه بخش آیین‌ها، آواها و نواها بنا نهادند.

قانعی اضافه کرد: متأسفانه برخی از این آیین‌ها و سنت‌های قدیمی که برای بزرگداشت یاد و نام امام حسین (ع) از دیرباز در سرزمین ایران ساری و جاری بوده به تدریج در حال فراموشی هستند؛ لذا مقرر شد که رویدادی طراحی شود و تمامی این آیین‌ها در یک قاب واحد به تصویر کشیده شوند تا نسل جدید نیز بیش از پیش با این آیین‌ها، آواها و نواها آشنا شوند.

وی که معتقد است استان فارس از تنوع قومیتی و همچنین تنوع آیین‌ها و نواهای عاشورایی بهره می‌برد گفت: محوریت همه این آیین‌ها، نواها و آواها ابا عبدالله الحسین (ع) است؛ اغلب گروه‌های شرکت کننده در این رویداد نیز از بستر مردم برخاسته‌اند و اجراهای آنها ریشه در باور و فرهنگ مناطق مختلف کشور دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: در دوره سوم این رویداد سعی شد بخشی از گروه‌هایی که در دوره‌های اول و دوم دیده نشدند دعوت شوند، امیدواریم برگزاری این رویداد در کنار کارهای پژوهشی که در حال انجام است بتواند اتفاق خوبی را در کشور رقم بزند.

قانعی افزود: بدون شک ماه محرم و صفر و و برگزاری رویداد آیین‌ها و نواهای عاشورایی موجب رونق هر چه بیشتر اسلام در سرزمین ما شده است.

وی اضافه کرد: سوگواره آواها و نواهای عاشورایی در این دوره به صورت بین‌المللی و با حضور گروه‌هایی از کشورهای مسلمان همسایه برپا شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال مردم از این رویداد را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: در شب نخست برگزاری این رویداد ظرفیت تالار حافظ شیراز تکمیل شد، این اتفاق خوب نشان می‌دهد مردم تشنه شنیدن آواها و نواهای عاشورایی هستند و به رویدادها با محوریت امام حسین(ع) علاقه خاصی دارند؛ البته سعی شده با کارگردانی هنری، تصویری که به مردم نشان داده می‌شود متفاوت از اجراهای میدانی و خیابانی باشد.

در این دوره از سوگواره که از سوی قرارگاه شهید آوینی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می‌شود، گروه‌هایی از ۹ استان کشور حضور دارند و هدف احیا و تحکیم سنت‌ها ‌و میراث عاشورایی اقوام و مناطق سراسر ایران اسلامی و جهان تشیع در سه بخش آیین‌ها، آواها و نواهاست.

در بخش آیین‌های سوگواره شاهد نمایش سنت‌های بومی یا نمایشی، اجرای بخشی از تعزیه‌های میدانی و اجرای نقالی و پرده‌خوانی هستیم.

در بخش نواها، آثار تکنوازی و تک‌خوانی، گروه‌نوازی و اجرای تک قطعه‌ موسیقی عاشورایی به اجرای گذاشته می‌شود و در بخش آواها، چاووش‌خوان‌ها، لالایی‌های عاشورایی و مداحی آیینی و بومی بر روی صحنه تالار حافظ شیراز می‌روند.

بوشهر، یزد، خوزستان، آذربایجان‌شرقی، فارس، مازندران، خراسان جنوبی، کردستان و ایل بختیاری در این سوگواره گروه‌های آوایی، نوایی و نمایش آیین‌های عاشورایی دارند و گروه‌هایی از افغانستان نیز به اجرا می‌پردازند.

این سوگواره ساعت۲۰ پنجم مردادماه نیز در تالار حافظ برگزار شد و در این شب ارکستر سمفونیک فارس به اجرای قطعات عاشورایی پرداخت.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید