نمایش جزییات خبر
۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۳۵

همایش رویداد ملی"کتابال" در استان البرز برگزار شد

آیین معرفی نوجوانان و تسهیلگران طرح کتابال در استان البرز، در مرکز مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با حضور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، برگزار شد.
همایش رویداد ملی"کتابال" در استان البرز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، "کتابال" عنوان یک طرح با موضوع کنشگری اجتماعی در حوزه‌ کتاب و کتابخوانی است که به همت جمعیت دختران ایران زمین و با مشارکت باشگاه‌های کتابخوانی دختران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سراسر کشور اجرا می‌شود.
مجریان طرح در استان البرز نیز ضمن معرفی این رویداد و تشریح آن گفتند: در این طرح دختران ۱۳ تا ۱۸ ساله با حضور و راهنمایی تسهیلگران که می توانند از بین مربیان کانون و یا دیگر علاقه‌مندان به این حوزه باشند، با برنامه‌ریزی مناسب به جمع آوری کتاب‌ها از منازل برخی مناطق استان پرداخته وپس از پایش اولیه، این کتاب‌ها را به مناطق کم برخوردار خواهند رساند.
غلامرضا درکتانیان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، در این همایش ضمن تشکر از عاشری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز که برنامه های موفقی در زمینه کتاب و کتاخوانی برای کودکان و نوجوانان انجام دادند و تقدیر از اجرای طرح کتابال اظهار داشت: امید است شاهد گسترش فعالیت های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان باشیم.
درکتانیان خاطرنشان کرد: ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی روش های مطالعه به سبک علمی و روش های تند خوانی را می توانیم اجرایی کنیم تا به رشد مطالعه کمک شود.
وی گفت: کار کتاب، خارج کردن انسان از چهاردیواری و خلوت و تبدیل به یک جهان بینی و در جهان قرار گرفتن است و مطالعه شخصیت منسجمی برای انسان می سازد.
وی ادامه داد: سوالی که مطرح است این است که کتابال چه می کند؟ کتابال آدم را خوشبخت می کند، خوشبخت کیست؟ کسی است که تصمیم های درستی در راه زندگی می گیرد و این مهم بدست نمی آید مگر با مطالعه .و این کتابال که بال می دهد یک نگاهش به خوشبختی است که اگر شما در زندگی مطالعه خوبی داشته باشید، می توانید خوشبخت باشید و از قِبَل این مطالعه به خوشبختی برسید.
درکتانیان افزود: مطالعه کتاب، انسان را به تفکر وا می دارد و تفکر هم منشأ تکامل است و ما باید به ان جی او ها، افراد و تشکل هایی که در این زمینه فعالیت دارند، کمک کنیم.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به طرح پایتختی کتاب، گفت: بنا داریم نهضت کتابخوانی را به صورت همگانی اداره کنیم، از این روی برنامه هایی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با عنوان می دانیم می خوانیم، به اجرا در آمد که تقدیر از ناشران و نویسندگان جوان و کتاب اولی، از جمله این برنامه ها بود.
وی گفت: با رویکرد مهارت در مطالعه، پایتخت کتاب عنوان فرهنگی است که از سال ۲۰۰۱ توسط یونسکو پایه گذاری و اجرا شد و درکشورهای جهان هر ساله این کار انجام می شود.
وی ادامه داد: پایتخت کتاب، شهری است که با طرح های ویژه، شهروندان را به همکاری در زمینه کتاب و کتابخوانی دعوت می کند، در ایران در سال ۱۳۹۳ این موضوع پایه گذاری شد و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه ملی این کار صورت گرفت و تا کنون ۸ دوره برگزار شده که شهر کرج در دوره هشتم عنوان دومی پایتخت کتاب ایران را به دست آورد.
درکتانیان اذعان کرد: در دوره نهم که از امسال فعالیت های خود را آغاز نموده، انشاالله بتوانیم به مقام اولی نائل شویم چرا که کرج شایستگی آن را دارد و دور از انتظار نیست و برنامه هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام می شود را زمینه هایی برای دستیابی به عنوان اولی پایتخت کتاب می توان قلمداد نمود.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در پایان تصریح کرد: از همه دختران جوان و نوجوانی که در این جلسه حضور دارند می خواهیم به عنوان سفیران کتاب همکاری جدی در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم به مقام اولی که شایسته کرج است برسیم.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید