نمایش جزییات خبر
۱۰ شهریور ۱۴۰۳ ۲۳:۳۸

برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردیس استان البرز

سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردیس برگزار گردید.
برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردیس استان البرز

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فردیس، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه فردیس در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان که با حضور نماینده مردم فردیس، کرج، اشتهارد و آسارا و اعضای این شورا در محل دفتر امام جمعه برگزار شد؛ با تاکید بر اهمیت تکالیف و حقوق شهروندی، اظهار کرد: شهروندان بر حاکمان حقی دارند و تکالیفی هم در مورد حاکمیت و سایر شهروندان بر عهده دارند و باید از این حقوق و تکالیف و ضمانت اجرای آن آگاه شوند. 
وی با بیان اینکه اسلام در آیات و روایات به رعایت حقوق شهروندی تاکید دارد، افزود: در قران کریم در سوره نساء حقوق شهروندی به صراحت بیان شده است و اول به رعایت حق مردم توسط حاکمان تاکید شده و سپس به حق حاکمان اشاره شده است. در بسیاری روایات به ویژه در نهج البلاغه وظایف حاکمان و حق و تکلیف مردم مشخص شده است به نحوی که می‌توان گفت؛ حقوق بشر را باید از نهج البلاغه و بیانات حضرت امیرمومنان (ع) آموخت. 
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه حاکمیت بر مبنای عدالت مهمترین حق مردم است؛ افزود: مسوولیت امانتی در اختیار حاکمان و مسوولان است که در این خصوص مورد سوال واقع می شوند و باید خودشان را در مقابل مردم پاسخگو بدانند. زمامدار اسلامی باید نسبت به مردم رافت و دلسوزی داشته باشد و برای اجرای حق و عدالت تلاش کند. 
رئیس شورای فرهنگ عمومی فردیس با اشاره به اصول مختلف قانون اساسی در مورد حقوق شهروندی، بیان کرد: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال از هم تفکیک ناپذیرند و حتی تصویب قانونی که آزادی مشروع مردم را محدود کند از نظر قانون اساسی ممنوع است. 
وی به اقسام حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: حق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره از جمله حقدق شهروندی است. حق مسکن مناسب و مصونیت از تعرض و حق تشکیل خانواده از جمله حقوق اجتماعی است که دولت ها باید به آن توجه داشته باشند. حکومت اسلامی بر مبنای قانون می چرخد و طبق قانون تفتیش عقاید ممنوع است. آزادی نشریات، آزادی برگزاری اجتماعات و حق تعیین سرنوشت از جمله حقوق سیاسی مردم است. 
امام جمعه فردیس به مشکلات انتخابات شورای اسلامی شهر در سال ۱۴۰۰ که همچنان گریبان گیر فردیس است و موجب چندین بار جابجایی اعضا و اختلال در امور شورا و مدیریت شهری شده است؛ اشاره کرد و از نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا خواست نظارت بر انتخابات با دقت بیشتری انجام شود و این امر از جمله حقوق مردم است. 
وی اشتغال را ازجمله حقوق شهروندی اقتصادی و آموزش و پرورش و حق تفریحات سالم را از حقوق فرهنگی مردم دانست و گفت: تمام دستگاه ها و به طور کلی دولت جمهوری اسلامی موظف است، امکانات لازم و محیط مناسب برای تفریحات سالم را فراهم کند. سگ گردانی توسط برخی شهروندان حق محیط اجتماعی سالم را از دیگران سلب می کند و تعدی به حقوق اجتماعی سایر شهروندان است. 
رئیس شورای فرهنگ عمومی فردیس آموزش حقوق شهروندی را از جمله وظایف حاکمان برشمرد و تاکید کرد: باید مردم از حقوق و تکالیفشان آگاه شوند و این امر باید از طریق آموزش و پرورش، همایش، اجتماعات و در بیلبوردها و تبلیغات محیطی سطح شهر به شهروندان آموزش داده شود.
وی با تاکید بر لزوم پاسخگویی مسوولان به مردم، گفت: ما مسوولان قرار شد نوکر مردم باشیم نه آقا بالا سرشان. در جلسات شورای اداری مسوولان باید گزارش کار بدهند تا مردم در جریان اقدامات قرار بگیرند. گفتمان سازی حقوق شهروندی باید مد نظر قرار گیرد. همه باید به قانون تن بدهند و اگر کسی تخطی کرد باید مطابق قانون با او رفتار شود. همه ادارات و نهادها باید در جهت ترویج حقوق و مسوولیت های شهروندی اقدام کنند. 
حجت الاسلام حسینی با تاکید بر اهمیت افزایش رضایتمندی مردم، خاطر نشان کرد: رضایتمندی مردم پشتوانه و تضمین ماندگاری نظام و امنیت پایدار است. ما انقلاب را با مردم شروع کردیم، با مردم ادامه دادیم و با مردم باید بمانیم. همه باید برای رضایتمندی مردم تلاش کنیم. 
وی یکی از چالش‌های جامعه را مسئله حجاب دانست و افزود: بسیاری از بی‌حجابی‌ها اعتراضی است و اگر رضایت باشد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید