نمایش جزییات خبر
عضو هیئت انتخاب بخش خیابانی:
۷ آبان ۱۴۰۳ ۱۳:۴۷

جشنواره تئاتر استان تهران با کیفیت بالایی برگزار می‌شود

هادی کیانی عضو هیئت انتخاب انتخاب آثار بخش خیابانی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران با بیان اینکه با وسواس فراوان آثاری که از لحاظ تکنیکی ارزشمند بودند، انتخاب شده اند، گفت: جشنواره تئاتر استان تهران با کیفیت بالایی برگزار می‌شود و استفاده از داوران جوان یکی از نقاط قوت این جشنواره است.
جشنواره تئاتر استان تهران با کیفیت بالایی برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی جشنواره تئاتر استان تهران؛ هادی کیانی، سعید بادینی و لیلا جنیدی به عنوان هیئت انتخاب آثار بخش خیابانی این رویداد، پس از بازبینی بیش از ۳۰ اثر متقاضی، نمایش‌های راه یافته به جشنواره را معرفی کردند.

هادی کیانی با اشاره به این موضوع که در شهرها و دوره‌های مختلف نیز این تجربه را داشته‌ است، گفت: نکته‌ مهمی که در آثار خیابانی استان تهران برایم جالب بود، همدلی و همراهی دوستان استان تهران در شهرستان‌های مختلف و یکدست بودن جامعه‌ تئاتر خیابانی بود. این همراهی، تجربه‌ جالبی برای من بود.

هادی کیانی افزود: در انتخاب آثار، نکات مهمی مدنظر بود. یکی از نکاتی که به دنبال آن بودم، اجرای ساختار و کارگردانی آثار بود که همپا و همسو با طرح مدنظر باشد و مخاطب را در هر لحظه همراه کند. علاوه بر این، آثار باید از لحاظ تکنیکال دارای ارزش باشند. به همین دلیل، چهار اثر بدون قید و شرط وارد جشنواره شدند و چهار اثر به‌صورت مشروط پذیرفته شدند که توضیحات لازم به کارگردانان ارائه شد. این نشان می‌دهد که ما با وسواس فراوان آثار را انتخاب کردیم و مضمون نمایشنامه‌ها نیز باید با شکل اجرایی همسو باشد.

عضو هیئت انتخاب بخش خیابانی توضیح داد: یکی از ویژگی‌های مهم این دوره از جشنواره، برگزاری کارگاه‌های نمایشی قبل از جشنواره بود که دبیر جشنواره تئاتر استان تهران، عهده دار این امر بودند. این کارگاه‌ها برای من بسیار جذاب بود و دیدم که دوستان به‌خوبی شرکت کرده‌اند و از حضور اساتید استفاده کرده‌اند. این تعامل میان نسل‌های مختلف ارزشمند است. جشنواره تئاتر استان تهران با کیفیت بالایی برگزار می‌شود و این کیفیت بالا کار را برای جشنواره‌های دیگر سخت کرده است. همچنین، استفاده از داوران جوان یکی از نقاط قوت این جشنواره است؛ شعاری که سال‌ها در تئاتر ما مطرح بوده، اینجا به‌طور واقعی محقق شده است. تعاملی که میان گروه‌های اجرایی و بازبین‌ها در بخش خیابانی وجود داشت، بسیار محسوس بود. هر بازبین با گروه و عوامل اجرایی وارد گفت وگو می‌شد و راهکارهای عملی و اجرایی به آن‌ها ارائه می‌داد. آثار این بخش نیز توسط گروه‌های دیگر دیده می‌شد و تبادل نظر و اندیشه به‌خوبی جریان داشت.

وی گفت: به نظر من، جشنواره تئاتر خیابانی نگین جشنواره‌های کشوری است. برخلاف اجراهایی که در سالن‌ها برای افراد خاص و تخصصی‌تر برگزار می‌شود، تئاتر خیابانی با حضور اقشار مختلف جامعه، یک رسانه‌ مردمی به شمار می‌رود. برخی از اساتید معتقدند که تئاتر خیابانی برای افرادی است که از تئاتر صحنه‌ای رانده شده‌اند اما من این‌طور فکر نمی‌کنم. تئاتر خیابانی به همراهی عامه جامعه با تئاتر کمک می‌کند و باعث رونق جشنواره می‌شود.

وی در پایان افزود: بسیار خوشحال بودم که در کنار دوستان حضور داشتم. از حق‌شناس دبیر بخش تئاتر خیابانی، امیرحسین شفیعی و علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، تشکر می‌کنم و نکته آخر این است که همچنان بخش آموزش در تئاتر خیابانی به‌ویژه در بخش متون نمایشی، ضعیف است. نبود تعلیق در آثار باعث می‌شود که مخاطب با آن‌ها همراه نشود. همچنان نیاز به آموزش و آسیب‌شناسی در این زمینه داریم و امیدوارم که مجلات نمایشی و دانشگاه‌ها به این فرم از تئاتر توجه بیشتری کنند.

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران در بخش‌های ایثار، نهال، لبخند، کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی و نمایشنامه نویسی به دبیری امیرحسین شفیعی از ۱۶ تا ۲۳ آبان در مجموعه پردیس تئاتر تهران، مجموعه تئاتر محراب و مجموعه سالن‌های حوزه هنری برگزار خواهد شد.

 

 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید