نمایش جزییات خبر
۷ آبان ۱۴۰۳ ۱۶:۲۳

تئاتر فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه انتقال مفاهیم فرهنگی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه توجه به تئاتر و هنرهای نمایشی نوعی سرمایه‌گذاری در راستای انتقال مفاهیم فرهنگی است، گفت: شکل‌گیری حمایت‌های اثرگذار از این هنر به ویژه در جشنواره تئاتر استانی نیازمند مشارکت همگانی است.
تئاتر فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه انتقال مفاهیم فرهنگی است

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی در نشست شورای سیاست‌گذاری سی و ششمین جشنواره تئاتر استانی که با حضور نمایندگان برخی دستگاه‌های اجرایی استان در این اداره کل برگزار شد، افزود: تئاتر از ویژه‌ترین حوزه‌های فرهنگی است که در مقایسه با دیگر شاخه‌های هنری اثرگذاری بالاتری در ثبت و انتقال مفاهیم فرهنگی دارد.

وی رویارویی مستقیم هنرمند با مخاطب و استفاده از نور، موسیقی، صحنه‌پردازی و دیگر شاخه‌های هنری را در پررنگ شدن نقش تئاتر برای انتقال مفاهیم فرهنگی مهم دانست و تصریح کرد: تئاتر می‌تواند عمده موضوعاتی را که در بحث مدیریت شهری و مسئولیت و آسیب‌های اجتماعی نیازمند فرهنگ‌سازی است، به‌خوبی پوشش دهد ازاین‌رو لازم است توجه بیشتری برای حمایت از این عرصه هنری در استان شکل گیرد.

احمدی از جشنواره تئاتر استانی به عنوان زیرمجموعه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یاد کرد و گفت: اعتبارات برگزاری این جشنواره به صورت عمده از محل استانی تأمین می‌شود و امسال به دلیل برخی شرایط پیش آمده در تحولات سیاسی کشور و تکمیل چیدمان دولت، فراخوان سراسری این رویداد مهم هنری با تأخیر منتشر شد.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر استانی به عنوان باسابقه‌ترین رویداد حوزه فرهنگ و هنر تجربه 35 دوره برگزاری را پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: با مشورت مجموعه هنری استان و با وجود محدودیت زمانی، تلاش‌ها به برپایی دوره سی و ششم جشنواره در بازه اعلامی معطوف شده است هرچند اعتبارات فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این رویداد، جوابگوی نیاز دبیرخانه جشنواره نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در جشنواره تئاتر سال 1401 سالن‌های نمایش مرکز استان مملو از تماشاچی بود و سال گذشته این استقبال ادامه یافت و پیش‌بینی می‌شود در جشنواره امسال هم به همین مقدار مخاطب به سمت تئاتر جذب شود که این موضوع نشان‌دهنده نیاز جامعه استانی به چنین رویدادهایی است.

احمدی به آمار 250 هزارنفری مخاطبان برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سه سال اخیر اشاره و تصریح کرد: در شرایطی که کاهش مخاطب از دغدغه های عمومی است، این برنامه‌ها به ویژه جشنواره تئاتر فرصتی مناسب برای صحبت کردن با مردم محسوب می‌شود و چنین موقعیت‌هایی را باید به شکل مطلوبی حمایت کرد.

وی با بیان اینکه الزامی به برگزاری جشنواره تئاتر استانی در مرکز استان وجود ندارد و می‌توان اجرای آن را در شهرستان‌ها هم برنامه‌ریزی کرد، گفت: در میزبانی استان از 2 رویداد ملی حوزه موسیقی و نمایش‌های آیینی، استقبال مخاطبان شهرستانی به نسبت از مرکز استان بیشتر بود اما در حال حاضر با توجه به فضاهای محدوده نمایشی استان، این جشنواره در شهرکرد برگزار می‌شود که امید است فرمانداری و مجموعه مدیریت شهری مرکز استان برای حمایت از این رویداد پیش‌قدم شوند.

احمدی به لزوم هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم اشاره کرد و افزود: این حمایت‌ها می‌تواند کمک مناسبی در برگزاری جشنواره تئاتر استانی باشد.

وی یادآور شد: دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و آموزش‌وپرورش می‌توانند با هدایت دانش‌آموزان، دانشجویان و کارکنان خود به جشنواره تئاتر استانی زمینه آشنایی هرچه بیشتر آنان با تئاتر و کمک به رونق این هنر در استان را فراهم کنند و فعالیت‌های رسانه‌ای نیز به کمک هنرمندان آمده و با انعکاس تلاش‌های آنان موجب دلگرمی این بخش از جامعه هنری استان شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نبود مکان ویژه تئاتر در مرکز استان را متذکر شد و گفت: سالن‌های نمایشی موجود به صورت چندمنظوره مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه در پایان آبان امسال، شهرکرد میزبان جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولین آفتاب است امید می‌رود مجموعه بهزیستی استان در تجهیز این اماکن و بهبود شرایط برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه‌ای معلولین کمک‌رسان باشد.

وی انجام تبلیغات گسترده شهری و تأمین چندین دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی هنرمندان و تماشاگران از مناطق مختلف شهرکرد را از دیگر نیازهای اعلامی دبیرخانه سی و ششمین جشنواره تئاتر استان بیان کرد و افزود: در این مورد هم هماهنگی‌ها با مجموعه مدیریت شهری ادامه دارد.

 گفتنی است، سی و ششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری نیمه دوم آبان در شهرکرد برگزار می‌شود و برترین‌های این رویداد برای حضور در جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید