نمایش جزییات خبر
۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۸:۵۲

برگزاری همایش فرهنگی تعزیه خوانان در میناب

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب از برگزاری نخستین همایش فرهنگی تعزیه خوانان شهرستان میناب با حضور استاد علی رضایی از مفاخر هنر تعزیه استان و روسای دستگاه های اجرایی و فعالان در عرصه تعزیه خوانی در سالن فرهنگسرای شهیدبهشتی خبر داد.
برگزاری همایش فرهنگی تعزیه خوانان در میناب

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان، مصطفی کریمی گفت: این همایش با حضور ۴۳ هیئت تعزیه خوان برگزار شد.

کریمی افزود: تعزیه خوانی نقش برجسته ای در فرهنگ و ادب و هنر عامه و روال جمعی مردم جامعه های سنتی مذهبی گذشته و کنونی داشته است.

در ادامه این همایش علی رضایی مفاخر هنر تعزیه استان بیان کرد: به لحاظ تاریخی از دوران صفویه هیات‌های مذهبی امام حسین (ع)شکل گسترده‌ای پیدا کردند و علاوه بر تاثیرات آیینی تاثیرات فرهنگی هم در آن دوران وجود داشته است.

رضایی گفت: تعزیه خوانی در جامعه سنتی ایران جاذبه و پذیرندگی داشته است و هنوز هم دارد ، رمز و راز این پذیرش اجتماعی، فرهنگی است که مردم جامعه سنتی در آن پرورش یافته‏اند.

وی با اشاره به اینکه هنر نقش بسیار موثری در فرهنگ محرم و عاشورایی دارد، بیان نمود: امروزه با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن، ضرورت دارد هنرمندان برای ترویج فرهنگ مقاومت و ایستادگی تلاش بیشتری داشته باشند و زبان هنر ساده‌ترین و تأثیرگذارترین راه برای ترویج فرهنگ عاشورا به نسل‌های جدید جامعه است؛ چرا که زبان هنر زبان احساس است و به ‌واسطه شعر، موسیقی، تصویرسازی و نمایش بهتر می‌توان به ترویج فرهنگ عاشورا و ارزش‌های آن پرداخت.

رضایی افزود: شهرستان میناب سالیان سال است که تعزیه خوانی در این شهرستان رایج و همچنان سینه به سینه این فرهنگ در ایام های مختلف فرهنگی به ویژه ماه محرم و صفر در این شهرستان برگزارمی شود.

گفتنی است: در این مراسم  تعزیه خوانی روز عاشورا به صورت نمادین برگزار و در پایان از استاد علی رضایی از مفاخر هنر تعزیه استان با اهداء لوح سپاس قدردانی شد.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید