نمایش جزییات خبر
۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۱۲

نسخ خطی عاشورایی بر تخت جمشید نشست

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت از میزبانی مجموعه جهانی تخت جمشید برای برپایی و آغاز به کار «نمایشگاه نسخ خطی عاشورایی» خبر داد و گفت: این نمایشگاه مروری بر واقعه عاشورا و رشادت‌ها و ایثار سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایشان دارد.
نسخ خطی عاشورایی بر تخت جمشید نشست

مهدی رنجبر ضمن تسلیت ایام ماه محرم و اشاره به اینکه، «نمایشگاه نسخ خطی عاشورایی» به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر امام جمعه و ستاد نماز جمعه مرودشت به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور، برای بازدید علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ عاشورایی برپا شده است، بیان داشت: تابلو ها و نسخ خطی عاشورایی این نمایشگاه دو سال قبل برای اولین بار در محل دائمی نمایشگاه تهران افتتاح شد و بعد از آن برای بار دوم سال گذشته در شیراز رونمایی گردید.

 نسخ خطی عاشورایی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، افزود: تعداد ۵۵ تابلو از آثار هنرمندان برجسته ایرانی با مضامین صبح ،ظهر و عصر عاشورا به همت داریوش نوید گویی مدیر عامل انتشارات نوید بصورت المان و تصویری جمع آوری شده است که به همراه ۲۵ نسخ خطی عاشورایی در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مرودشت در ادامه با بیان اینکه از ۲۵نسخ خطی عاشورایی که در این نمایشگاه موجود هست،دو مورد از آن بر روی مقوای پاپیروس (نخستین مقوای که در مصر بر روی آن خطاطی انجام شده است) می باشد.

 نسخ خطی عاشورایی

وی در ادامه بیان کرد: تعداد ۳۰جلد قرآن کریم در نمایشگاه فوق می باشد که نیمی از آن به زبان های فرانسه ، انگلیسی، ژاپنی و چینی ترجمه شده است و با توجه به حضور توریسم و گردشگران بین المللی در مجاورت مجموعه جهانی تخت جمشید در محل نمایشگاه قرار دارد.

 نسخ خطی عاشورایی

رنجبر خاطر نشان کرد: بازدیدکنندگان می‌توانند همه روزه در این نمایشگاه، از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر، شاهد تابلو و نسخ خطی عاشورایی با مضامین عاشورایی باشند که با ظرافت و معنویت خاصی خلق شده‌اند.

رئیس فرهنگ و ارشاد مرودشت در ادامه گفت: استفاده از خطوط و رنگ‌های متناسب با حال و هوای عاشورا، ظرافت و زیبایی کم‌نظیری به این آثار بخشیده و حسی از شور و شعور و حماسه را در مخاطب برمی‌انگیزد.

 نسخ خطی عاشورایی

علاقه‌مندان به هنر عاشورایی می‌توانند با حضور در این نمایشگاه، ضمن بازدید از آثار فاخر، در فضایی معنوی و روحانی، با رشادت‌ها و ایثار امام حسین (ع) و یاران باوفایش تجدید میثاق کنند.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید