نمایش جزییات خبر
همزمان با دهه اول و دوم محرم و همچنین ایام عزاداری حسینی؛
۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۸:۴۲

اجرای آیین کهن تعزیه خوانی سید و سالار شهیدان

آیین کهن تعزیه خوانی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، همزمان با دهه اول و دوم محرم و همچنین ایام عزاداری حسینی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن تعزیه باشکوه و عظمت خاصی در شهرستان ورامین برگزار شد.
اجرای آیین کهن تعزیه خوانی سید و سالار شهیدان

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین؛ آیین کهن تعزیه خوانی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از اول محرم تا تاسوعا و عاشورای حسینی و دهه دوم محرم به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین و همکاری انجمن تعزیه و با شرکت 5 گروه تعزیه و 25 مجلس تعزیه خوانی و همراهی و هم نوایی مردم ولایی شهرستان ورامین برگزار شد.

داریوش خزایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین ضمن تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی به تمامی شیعیان در خصوص اجرای مجالس تعزیه خوانی گفت: تعزیه یکی از قدیمی ‌ترین گونه‌های نمایش در ایران بوده که ارزش خاصی در فرهنگ و هنر نمایش ما دارد و اجرای این نمایش در مناسبت های مذهبی سبب احیای هنر تعزیه می شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین با اشاره به اینکه برای انتقال مفاهیم و ارزش های اسلامی تعزیه ابزار خوبی برای انتقال این ارزش هاست، اظهار داشت: حضور مردم و استقبال جوانان و نوجوانان از این مراسم نشان داد که تعزیه جایگاه خوب و مناسبی میان مردم دارد و اگر از این ابزار به خوبی بهره برده شود، می توان به نتایج خوبی دست پیدا کرد.

خزایی بیان کرد: مراسم تعزیه خوانی به ‌منظور پاسداشت قیام خونین کربلا، ترویج فرهنگ عاشورایی اجرا می شود و با توجه به استقبال شهروندان از میراث غنی فرهنگی و هنری در زمینه آیین‌های نمایشی، 5 گروه تعزیه خوانی 25 مجلس تعزیه را با موضوع های مختلف در شهرستان ورامین برگزار کردند که مجلس «طفلان حضرت زینب(س) در شب اول، مجلس «طفلان حضرت مسلم (ع)» در شب دوم و مجلس «جناب حر ابن یزید ریاحی (س)» در شب سوم  با حضور ارادتمندان اهل بیت(ع) اجرا شده است.

 وی با اشاره به اجرای مجلس «جناب عابس و شوذب» در شب چهارم، تاکید کرد: در شب ششم به یاد طفل 6 ماهه کربلا مجلس «حضرت علی اصغر(ع)» اجرا شد که مورد استقبال فراوان قرار گرفت و در شب هفتم نیز مجلس «حضرت قاسم (ع)» فرزند امام حسن (ع) به اجرا در آمد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین در ادامه افزود: در شب هشتم مجلس «حضرت علی اکبر (ع)» اجرا شد و مردم ولایی شهرستان ورامین از نقاط مختلف شهرستان در شب تاسوعای حسینی مجلس «حضرت عباس(ع)» و در شب عاشورای حسینی مجلس «حضرت زهرا(س)» را نظاره گر بودند  و آخرین و بزرگترین مجلس «شهادت امام حسین(ع)» شامل غارت، آتش زدن خیمه ها و گودال قتلگاه بود که توسط گروهای تعزیه خوانی با حضور یک هزار و 500 عزادار عاشورای حسینی به نمایش در آمد.

 گفتنی است که گروه های تعزیه خوانی حضرت علی اکبر(ع) به سرپرستی مرادعلی زینعلی، گروه تعزیه خوانی باب الحوائج به سرپرستی محمدرضا حسین آبادی، گروه تعزیه خوانی مکتب القرآن به سرپرستی بهمن سلگی، گروه تعزیه خوانی سید الشهداء(ع) به سرپرستی محمود حیدری و همچنین گروه تعزیه خوانی حربن ریاحی به سرپرستی عبدالرضا آسترکی از گروهای فعال انجمن تعزیه شهرستان ورامین بودند که در دهه اول، دوم و سوم محرم مجلس تعزیه برپا می کنند.

 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید