نمایش جزییات خبر
۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۰۹

طراحی نقشه فرهنگی و ترویج فرهنگ هویتی کارنامه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در دولت سیزدهم

سرپرست شورای فرهنگ عمومی استان مواضع این شورا را در دولت سیزدهم در حوزه های اجتماعی، فن آوری های نوین فرهنگی و ترویج فرهنگ هویتی توصیف کرد.
طراحی نقشه فرهنگی و ترویج فرهنگ هویتی کارنامه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در دولت سیزدهم
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، علیرضا سفیدیان، سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، در خصوص سرفصل های عملکرد سه ساله دولت سیزدهم در این شورا گفت: مواضع شورای فرهنگ عمومی استان بر پایه ارائه طرح و برنامه های فرهنگی مهندسی شده در حوزه های اجتماعی، فن آوری های نوین فرهنگی و ترویج فرهنگ هویتی است. 
وی افزود: در سه سال گذشته، شورای فرهنگ عمومی با برگزاری جلسات راهبردی بسیار با دستگاه ها و نهادهای فرهنگی، ضمن طراحی نقشه فرهنگی استان، برش استانی این نقشه را تدوین و از آن رونمایی کرد و تلاش خود را بر جذب اعتبارهای مورد نیاز فرهنگی معطوف داشت.
سفیدیان با طرح موضوع شناسنامه هویت شهرستانها افزود: با توجه به رهنمود های مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد مرکزی کنگره شهدای شهرستان های سبزوار ونیشابور که فرمودند یکی از وظایف بزرگ ما این است که شناسنامه‌های شهر خودمان را به جوانهایمان بشناسانیم از ابتدای سال 1402 شورای فرهنگ عمومی استان با برپایی نشست های تخصصی با دستگاه های عضو شورا همچون صداو سیما، اداره کل آموزش و پرورش، حوزه هنری استان، طرح تهیه شناسنامه هویتی خطه های فرهنگی خراسان رضوی رابا همکاری مرکز مطالعات فرهنگی با هدف هویت بخشی به نسل جوان و آینده کشور، تدوین نمود. در این مسیر دوره های مدیریت استراتژیک فرهنگی در راستای هم افزایی و کمک به تدوین این شناسنامه در 8 شهرستان برگزار شد.
وی ادامه داد: پیگیری برای ثبت روزهای تاریخی ، ترویجی ، شخصیتی با رویکرد ملی و استانی از جمله ثبت روزهای ملی در تقویم، نیز از دیگر طرح های این شورا بود که به منظور خود آگاهی فردی و جمعی عموم مردم و به ویژه ساکنان یک شهرستان از هویت مذهبی ، تاریخی ، و آشنایی با مشاهیر خود انجام شد.

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی در خصوص فعالیت این شورا در حوزه نوجوانان، جوانان و خانواده در استان گفت: طرح راه اندازی سرزمین علم و فن آوری برای شناساندن علوم و فن آوری های نوین به نوجوانان، برگزاری لیگ جت (جهاد تبیین) به عنوان بستری برای رشد نوجوانان با محوریت ارتقاء سواد رسانه و افزایش قدرت تحلیل، طرح مثلث(خانواده، مسجد و مدرسه) با هدف مشارکت عمومی خانواده ها در فعالیت فرزندانشان و طرح دوشنبه های فرهنگی با عنوان معرفی سبد فرهنگی خانواده در حوزه اشاعه فرهنگ کتابخوانی و استفاده از امکانات فرهنگی شهرستانها از عمده طرح های پیگیری شده شورای فرهنگ عمومی استان در دولت سیزدهم بوده است.
سفیدیان در ادامه و در توضیح عملکرد شورا در حوزه های آسیب های اجتماعی گفت: طرح پیوست فضای مجازی برای ساماندهی این فضا در حوزه فرهنگی – اجتماعی، برگزاری نشست های تخصصی با معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در خصوص پیشنهاد کارگروه آسیب های اجتماعی به ریاست این معاونت از جمله طرح هایی بود که در مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی در شورا پیگیری شد.
وی با اشاره به نشست تخصصی شورای فرهنگ عمومی با رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ومعاونت های تخصصی این دانشگاه هدف از برگزاری این نشست ها با جامعه دانشگاهی و نیروهای
متخصص را بهره مندی از ایده ها و طرح های خلاقانه و نو و همچنین پایان نامه های دانشگاهی در حوزه فرهنگ عمومی دانست و افزوداین هم افزایی و تعامل، امکان دستیابی به طرح های تخصصی و ایده های خلاقانه و کاربردی را برای شورای فرهنگ عمومی فراهم می کند. 
 وی در پایان، نشست هم اندیشی با شرکت آبفای استان با موضوع فرهنگ بهینه مصرف آب را از دیگر عملکردهای شورای فرهنگ عمومی در دولت سیزدهم برشمرد و تدوین سند حوزه آب را مهمترین دست آورد این تعامل خواند.
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید